Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Handel

Jak zwolnienie pracownika IKEA wpłynęło na markę?

Pod koniec czerwca polskie media poinformowały, że IKEA zwolniła pracownika za skrajnie negatywny wpis na firmowym intrenecie w odniesieniu do osób LGBT, cytujący Stary Testament. Badanie YouGov BrandIndex prowadzone przez Inquiry zbadało jakie była reakcje na to wydarzenie i komentarze w mediach.

Jak zwolnienie pracownika IKEA wpłynęło na markę?
fot. shutterstock
  • Źródło dlahandlu.pl

Autor: www.dlahandlu.pl
Data: 22-07-2019, 09:46

Z danych YouGov BrandIndex wynika, że w krótkoterminowej perspektywie reakcja społeczeństwa była negatywna, aczkolwiek nie bardzo silna. Prezentowany tu wskaźnik Attention odniesieniu do marki IKEA po doniesieniach mediów wzrósł tylko nieznacznie, co oznacza, że cała sprawa zwróciła uwagę Polaków w niewielkim stopniu. Jednak wskaźnik Buzz, który mówi o nastrojach konsumenckich, pod koniec czerwca zaczął nagle spadać. To wskazówka, że konsumenci spotykali się w tym czasie głównie z negatywnymi komentarzami na temat marki, a początek spadku pokrywa się z pierwszymi publikacjami (28 czerwca).

Wskaźniki te oparte są o dwa pytania: O których sklepach słyszałaś/słyszałeś coś POZYTYWNEGO w ciągu ostatnich DWÓCH TYGODNI (w wiadomościach, reklamie, w rozmowach z przyjaciółmi lub rodziną)? O których sklepach słyszałaś/słyszałeś coś NEGATYWNEGO w ciągu ostatnich DWÓCH TYGODNI (w wiadomościach, reklamie, w rozmowach z przyjaciółmi lub rodziną)? Attention jest sumą odpowiedzi pozytywnych i negatywnych, zaś Buzz – różnicą. 

Firma Inquiry zrealizowała ponadto w dniach 10-15 lipca osobny sondaż (badanie online na reprezentatywnej próbie ogólnopolskiej, N=500). Wyniki pokazują że doniesienia o aferze dotarły do większości społeczeństwa: niemal 2/3 badanych zetknęło się z informacją na temat zwolnienia pracownika IKEA w związku z jego wpisem na temat osób LGBT. Zdecydowana większość z nich śledziła informacje na ten temat, a tylko 12% zadeklarowało, że ta sprawa ich zupełnie nie interesuje. Główne źródła informacji stanowiły portale internetowe, Facebook i telewizja. 

Eksperci firmy Inquiry zapytali też, jaka będzie reakcja respondentów w odniesieniu do zakupów w IKEA. Blisko 40% badanych zadeklarowało, że nic się nie zmieni; 14% nie ograniczy zakupów, ale ich opinia o marce będzie negatywna. Kolejne 12 % respondentów zamierza ograniczyć zakupy w IKEA do czasu wyjaśnienia sprawy, a 10% - zrezygnować z zakupów. Dla kontrastu, tylko 1/5 badanych wykazała jakiekolwiek pozytywne reakcje. Jak pokazuje badanie, w sprawach światopoglądowych wiele zależy od wieku: wśród ludzi młodych (18-34 lata) reakcje pozytywne przeważają. 

Na razie jednak nic nie wskazuje na to, by groźby rezygnacji lub ograniczenia zakupów zostały faktycznie wcielone w życie przez klientów IKEA. Odsetek badanych, którzy deklarują zakupy w IKEA w ciągu ostatnich 3 miesięcy pozostaje na stabilnym poziomie pomimo afery, a IKEA pozostaje jedną z najsilniejszych marek jeśli chodzi o sklepy detaliczne w Polsce. 

Inquiry jest polską agencją badań marketingowych, specjalizującą się w badaniach dla sektora FMCG, dóbr trwałych, sieci detalicznych i centrów handlowych. Od 2019 r. Inquiry jest polskim partnerem firmy YouGov, oferującej ciągły monitoring marek YouGov BrandIndex.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

IKEA RSS ALERT    /    Inquiry RSS ALERT    /    zwolnienie pracownika IKEA RSS ALERT    /    LGBT RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.81.28.94
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.