Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Handel

JLLS: Widoczny jest wyraźny trend modernizacji centrów handlowych

W całym kraju funkcjonuje dziś 353 centra zakupowe. W pierwszej połowie 2013 na rynek trafiło ok. 130 000 mkw. powierzchni handlowej, informuje w swoim raporcie Jones Lang LaSalle. Tym samym, całkowite zasoby nowoczesnej powierzchni najmu w centrach handlowych w całej Polsce wzrosły do 8 130 000 mkw.

W ostatnich miesiącach otwarte zostały m.in.: Galeria Solna (30 000 mkw.) w Inowrocławiu, Galeria Mallwowa w Skórzewie k. Poznania (11 000 mkw.), Galeria Podkowa w Podkowie Leśnej k. Warszawy (8 000 mkw.) i Galeria Zabrze w Zabrzu (6 500 mkw.).

Jednym z wyraźnie zauważalnych teraz trendów są liczne przebudowy i modernizacja istniejących centrów. Na rynek trafiła nowa powierzchnia w rozbudowywanych obiektach. W tym roku, poza Auchan w Łomiankach pod Warszawą, w którym przybyło prawie 11 tys. mkw., powiększyła się też galeria Hermes w Skarżysku-Kamiennej ( o blisko 5 tys. mkw.) i Galeria Mazurska w Ostródzie (o 3 tys. mkw.).

W całym kraju w trakcie budowy jest ponad 730 000 mkw. nowej powierzchni handlowej. Z tego ponad 370 000 mkw. ma zostać oddane do użytku jeszcze w tym roku. Jak prognozuje Jones Lang LaSalle, łącznie w całym 2013 roku zostanie oddane do użytku ok. 500 000 mkw. nowej powierzchni handlowej. Wcześniejsze przewidywania na bieżący rok były bardziej optymistyczne. Zakładały, że w tym roku na rynek trafi ponad 750 000 mkw. powierzchni w centrach handlowych. Niektórzy deweloperzy zmienili jednak nieco swoje plany, w wyniku czego w 2013 roku oddane zostanie o jedną trzecią powierzchni mniej niż przewidywano wcześniej.

Wyraźnie widać, że deweloperzy ze swoimi inwestycjami wrócili do dużych miast. Aż 64 proc. nowej powierzchni handlowej, która oddana zostanie w tym roku wejdzie na rynki w największych miastach. Tylko 29 proc. powstanie w miastach poniżej 100 000 mieszkańców. To odwrócenie trendu z zeszłego roku, kiedy większość nowych obiektów handlowych powstawało w mniejszych miejscowościach. W tym roku największy przyrost powierzchni handlowej odnotują największe aglomeracje, w których powstają duże kompleksy.

Wśród otwieranych obiektów dominować będą duże i średnie centra handlowe (dostarczą 76 proc. tegorocznej podaży). Jak zwracają uwagę specjaliści, większość z tych projektów może znacząco zmienić układ sił na mapach handlowych miast, w których powstają.

Największe inwestycje zostaną ukończone po wakacjach. Powstaną m.in. dwie galerie handlowe zintegrowane z dworcami kolejowymi: Galeria Katowicka o powierzchni handlowej 53 tys. mkw. oraz Poznań City Center, który zaoferuje 60 tys. mkw. powierzchni handlowej. Z kolei w Krakowie zakończy się budowa Galerii Bronowice (o pow. użytkowej 60 tys. mkw.), a galeria Riviera w Gdyni po rozbudowie będzie dysponowała aż 70 tys. mkw. powierzchni.

więcej informacji:

Jones Lang LaSalle RSS ALERT    /    centra handlowe RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.234.111.56
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.