Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Klienci e-sklepów nie do końca znają swoje prawa

  • Autor: www.portalspozywczy.pl
  • Data: 05-12-2012, 16:03
Klienci e-sklepów nie do końca znają swoje prawa
Cena produktu to absolutne kryterium dokonania zakupu dla 60 proc. kupujących w sieci

Polacy uwielbiają kupować przez Internet, ale - jak dowodzą najnowsze badania TNS Polska przeprowadzone na zlecenie PayU - nie do końca znają podstawowe prawa konsumenta. Mało kto odróżnia reklamację od zwrotu, a tylko co dziesiąty kupujący czyta regulamin sklepu. Głównymi kryteriami zakupu są cena i poszukiwane na własną rękę opinie.

PayU, operator płatności internetowych, wprowadził właśnie Program Ochrony Kupujących jednocześnie w ponad 2 tysiącach polskich e-sklepów. Z tej okazji TNS Polska na zlecenie PayU zbadała znajomość praw konsumenckich w zakresie zakupów internetowych.

Już ponad 13 mln Polaków w wieku 15+ kupuje w sieci - wynika z badań. Najczęściej na e-zakupy wybierają się osoby w wieku 15-29 lat, korzystający z Internetu codziennie lub prawie codziennie, pracujący, z wykształceniem wyższym i opisujący swoją sytuację materialną jako dobrą. Płeć nie gra roli, ale co ciekawe, najwięcej fanów zakupów online można znaleźć wśród osób pozostających w stanie wolnym.

Nadal więcej osób kupuje w tradycyjnych sklepach, niż w Internecie, jednak liczba amatorów wirtualnego shoppingu wzrasta z dnia na dzień. Niestety statystyczny Polak umiarkowanie dobrze zna prawa e-konsumenta. Ponad trzy czwarte kupujących w sieci ma świadomość, że w ciągu 10 dni od daty otrzymania towaru lub momentu rozpoczęcia świadczenia usługi może odstąpić od umowy i zwrócić towar bez podania przyczyny. Niestety aż czterech na pięciu konsumentów nie widzi różnicy między odstąpieniem od umowy, a reklamacją.

- Reklamacja to prawo konsumenta internetowego, z którego możemy skorzystać zawsze, gdy zamówiony towar nie będzie zgodny z umową lub posiada wadę produkcyjną. Kupujący może zatem żądać nieodpłatnej naprawy lub wymiany produktu na nowy w ciągu dwóch miesięcy od wykrycia nieprawidłowości. Natomiast na odstąpienie od umowy kupna konsument ma zawsze 10 dni od momentu otrzymania przesyłki, a później 14 dni na odesłanie towaru, i to bez podawania jakichkolwiek wyjaśnień - informuje Adrian Witkowski, Compliance Manager PayU.

Nieco lepszą intuicją badani wykazali się odpowiadając na pytania związane z kosztem odesłania przedmiotu w przypadku jego zwrotu w trybie reklamacji oraz zwrotu wynikającego z odstąpienia od umowy (rezygnacji). Dwóch na trzech Polaków kupujących w sieci wie, że w przypadku odstąpienia od umowy zakupu koszty zwrotnej przesyłki towaru ponosi kupujący. Odwrotna sytuacja ma miejsce w przypadku odsyłania wadliwego towaru, który podlega reklamacji - wiedzę na ten temat ma ponad połowa Polaków kupujących w sieci.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (26 108) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH