Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Handel

Klienci nie planują zakupów. To otwiera drogę socjotechnikom

Badania wykazują, że Polacy najczęściej dokonują zakupów niezaplanowanych i podejmują decyzje w sklepie, podobnie jak Amerykanie. Przed wyjściem z domu tylko 11 proc. konsumentów planuje swoje zakupy określając produkt i markę, 30 proc. planuje zakup produktu bez określenia marki, 22 proc. planuje tylko niezbędne zakupy, a 24 proc. nie planuje ich w ogóle. Wykorzystują to sieci hipermarketów, które za pomocą socjotechnik wpływają na zachowanie konsumentów.

Klienci nie planują zakupów. To otwiera drogę socjotechnikom
24 proc. klientów w ogóle nie planuje zakupów

Hipermarkety opracowały szereg technik, które mają bezpośrednio oddziaływać na konsumentów. Nie przez przypadek istotne jest właściwe ułożenie produktów, umiejscowienie poszczególnych kategorii i marek, aranżacja sklepu i jego atmosfera. Klient powinien w łatwy sposób znaleźć poszukiwany towar.

Ułożenie produktów na wysokości wzroku lub powyżej/poniżej i czy znajdują się one w środku lub przy wejściu do poszczególnych kategorii jest obiektem ciągłych analiz. Projektanci starają się, żeby kupujący mogli przemierzyć jak najwięcej powierzchni sklepowej i w ten sposób byli jak najdłużej poddawani oddziaływaniu bodźców socjotechnicznych. Zasada ta opiera się na założeniu, iż klient, który kupuje w całym sklepie, kupuje zwykle więcej niż taki, który kupuje w określonym miejscu sklepu. Im klient więcej czasu spędza w sklepie, tym więcej kupuje.

Okazuje się, że ogromne znaczenie ma też atmosfera i muzyka. Te czynniki w dużej mierze wpływają na długość czasu spędzonego w sklepie i wielkość zakupów. Wolne tempo muzyki skłania do wolniejszego poruszania się po sklepie. Gdy klient wchodzi do supermarketu, nierzadko przy wejściu widzi owoce i warzywa, co wzbudza oczekiwanie, że sprzedawane są w nim świeże produkty. W hipermarketach często znajdują się piekarnie, które zachęcają swoim zapachem do nabycia pieczywa i wzbudzają poczucie głodu. A to z kolei sprawia, że klient kupuje więcej produktów spożywczych. Ważne jest również oświetlenie. Dzięki właściwemu nakierowaniu światła na wędliny czy ser, nabierają one w oczach kupującego świeżości.

- Klientowi łatwo jest poddać się swoistego rodzaju manipulacji. Właściwe i miłe traktowanie powoduje u niego poczucie wyjątkowości. Dzięki licznym ofertom klient odnosi wrażenie, że ma duży wybór, jest mu go łatwiej dokonać i dodatkowo załapuje się na promocję. Taki klient wraca ponownie do sklepu - mówi Paweł Jurowczyk z agencji badawczej ABR SESTA.

Często stosowanymi technikami są darmowe gazetki informujące o promocjach. Duże wózki ustawione przy sklepach zachęcają do wkładania większej liczby produktów. Podobnie jak obniżki cen. Gazetki skłaniają klientów do odwiedzenia sklepu w określonym terminie. Konsumenci, świadomie lub nieświadomie, stosują różne strategie wyboru. A to w konsekwencji ma doprowadzić do zwiększenia sprzedaży.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Paweł Jurowczyk RSS ALERT    /    ABR Sesta RSS ALERT    /    zakupy RSS ALERT    /    sieci handlowe RSS ALERT    /    hipermarkety RSS ALERT    /    supermarkety RSS ALERT

KOMENTARZE (1)

  • Bartłomiej Sokołowski 2013-07-12 16:07:19
    Czy polscy i amerykańscy konsumenci nadal nie planują zakupów, czy może tym charakteryzowały się ich zakupy (zwłaszcza Amerykanów) przed kryzysem? Widoczny jest trend Smart Shoppingu - (raport 4P research mix Teczka Trendów 2012) oraz mikroTrend Downsizingu (raport 4P research Mix Teczka mikroTrendów 2013). Myślę, że trendy te mają swoje odzwierciedlenie w sposobie dokonywania zakupów.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.212.239.56
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.