REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Klienci z dużych miast częściej odwiedzają galerie handlowe

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 15-09-2015, 12:52
Klienci z dużych miast częściej odwiedzają galerie handlowe
Fot. Materiały prasowe

69 proc. klientów z dużych miast, powyżej 100 tys. mieszkańców, odwiedza galerię handlową przynajmniej raz w tygodniu. Klienci z mniejszych miast rzadziej odwiedzają galerie handlowe. 39 proc. z nich pojawia się w centrach 1-2 razy w miesiącu - wynika z raportu Entuzjaści i bywalcy. Generacja X i Y w galeriach handlowych przygotowanego przez JLL oraz Atrium European Real Estate.

REKLAMA

Jak wskazują autorzy raportu, różnice w preferencjach zakupowych klientów galerii handlowych w znacznym stopniu uzależnione są od czynników geograficznych. Różnice widać przede wszystkim w porównaniu największych polskich aglomeracji oraz miast o liczbie ludności poniżej 100 tys.

Osoby zamieszkujące miasta średniej wielkości reprezentują podejście do zakupów znajdujące się pomiędzy dwiema skrajnościami - dużymi aglomeracjami oraz niewielkimi ośrodkami miejskimi. 

Z raportu Atrium i JLL wynika, że różnice w preferencjach zakupowych wiążą się m.in. z uwarunkowaniami ekonomicznymi, w tym niższą o 23 proc. siłą nabywczą osób zamieszkujących miasta poniżej 100 tys. mieszkańców.

Pomiędzy aglomeracjami oraz niewielkimi ośrodkami miejskimi widoczne są także różnice w dostępności oferty handlowej. Tak zatem podaż centrów handlowych oraz jej struktura inna jest w największych miastach oraz tych mniejszych.

W 8 głównych polskich aglomeracjach łączne GLA centrów handlowych wynosi 4,7 mln mkw. Jednocześnie aż 84 proc. przypada na centra handlowe większe niż 20 tys. mkw. GLA. 

Odmienna sytuacja ma miejsce w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców. Łącznie GLA zlokalizowanych tam centów wynosi 1,6 mln mkw., przy czym tylko 58 proc. przypada na te centra, których powierzchnia jest przekracza 20 tys. mkw. 

Kolejną istotną różnicą wskazaną przez autorów jest odmienność atrakcyjności oferty handlowej danego miasta zmierzona liczbą występujących w nim wybranych najpopularniejszych marek oraz ich średniego pozycjonowania rynkowego. 

Nie dziwi zatem fakt, że wskaźnik penetracji miast przez najpopularniejsze marki z koszyka najwyższy jest w dużych ośrodkach miejskich, takich jak chociażby aglomeracja warszawska, Trójmiasto czy Poznań. 

Podobne zjawisko dotyczy średniego pozycjonowania rynkowego, przy czym na tle innych dużych ośrodków znacząco wyróżnia się Warszawa.

Wszystko to wpływa na wykształcenie się odmiennych preferencji zakupowych u osób mieszkających w dużych oraz małych ośrodkach. 

Klient wielkomiejski częściej odwiedza centra handlowe. 69 proc. z nich pojawia się w centrum przynajmniej raz w tygodniu. 39 proc. klientów z mniejszych miast pojawia się w galerii handlowej 1-2 razy w ciągu miesiąca. 

Osoby chodzące do galerii handlowej w dużych miastach znacznie częściej spożywa tam posiłki oraz spotyka się ze znajomymi. Klienci z mniejszych miast odwiedza obiekty handlowe głównie z rodziną i mniej chętnie korzysta z oferty gastronomicznej. 

Co jednak ciekawe, osoby z mniejszych ośrodków miejskich są bardziej skłonni do umawiania się w centrum handlowym ze znajomymi, spędzania tam wolnego czasu, korzystania z oferty kulturowej, a nawet pójścia na randkę. Tzw. klient wielkomiejski często traktuje centra handlowe jako miejsce nadające się do pracy na laptopie, spotkania służbowego oraz uprawiania sportu. 

Znaczące różnice dotyczą także sposobu korzystania ze zdobyczy technologicznych. Osoby z największych aglomeracji miejskich statystycznie częściej posiadają smartfona, za pomocą którego korzysta z internetu. Mieszkańcy dużych miast w większym stopniu użytkują społecznościowe portale biznesowe oraz fotograficzne. Skłonni są także do częstszego korzystania z bezpłatnego dostępu do internetu, gdy jest w centrum handlowym.

Klienci wielkomiejscy z większą częstotliwością odwiedzają strony internetowe centów handlowych, gdzie szukają informacji o godzinach otwarcia, dostępności sklepów oraz planie galerii.

W przypadku klientów z mniejszych miast posiadanie smartfona jest rzadsze, podobnie jak korzystanie na nim z internetu. Z raportu wynika ponadto, iż są oni użytkownikami portali społecznościowych, przy czym największą popularnością cieszy się Nasza Klasa.

Osoby z miast poniżej 100 tys. mieszkańców rzadziej korzystają z sieci wi-fi w centrach handlowych, rzadziej również odwiedzają strony internetowe galerii handlowych - gdy już się na to zdecydują, to poszukują przede wszystkim informacji o akcjach promocyjnych oraz wydarzeniach specjalnych. 

Istotny jest również fakt różnic dotyczących podejmowania decyzji zakupowych. Mieszkańcy aglomeracji w większym stopniu kierują się opinią znajomych z pracy i na tej podstawie dokonują zakupów. Na decyzje zakupowe klientów w mniejszych miastach większy wpływ wywierają sprzedawcy w sklepie. 

Badanie zostało przeprowadzone przez ARC Rynek i Opinie na zlecenie JLL oraz Atrium. Wśród osób w wieku 25-34 oraz 45 - 54 lat, będących klientami centów handlowych, przeprowadzono łącznie 2013 wywiadów metodą Cawi. 

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (21 958) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH