Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Klient musi od razu znać cenę kupowanego towaru

  • Autor: Rzeczpospolita
  • Data: 23-09-2008, 20:21

Nie wystarczy, że sklep naklei ceny na towary. Muszą być one także umieszczane na półkach - informuje Rzeczpospolita.

Sprawa była wynikiem kontroli przeprowadzonej przez Inspekcję Handlową w jednym ze sklepów z butami. Stwierdzono wówczas, że firma umieszcza ceny jedynie na towarach. W sklepie nie ma wywieszek informujących o ich wysokości. Kontrolujący uznali takie postępowanie za nieprawidłowe.

Firma odwołała się od tej decyzji. Jej zdaniem, skoro umieszcza cenę na każdym towarze, to nie musi już informować o niej w inny sposób. Według przedsiębiorcy wynika to z § 9 ust. 2 rozporządzenia ministra finansów z 10 czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży (DzU nr 99, poz. 894 z późn. zm.).

Zgodnie z tym przepisem w miejscu sprzedaży detalicznej dostosowanym do samoobsługi kupujących za równoznaczne z oznaczeniem towaru ceną uznaje się oznaczenie go kodem kreskowym. Muszą być przy tym spełnione dodatkowe warunki, przede wszystkim odczytanie ceny musi być możliwe przy zastosowaniu łatwo dostępnych dla klientów czytników.

Rozpatrujący odwołanie główny inspektor Inspekcji Handlowej nie zmienił jednak zaleceń pokontrolnych dla firmy. Uznał mianowicie, że wskazany przez spółkę przepis dotyczy oznaczania towaru ceną, a nie obowiązku informowania o niej w miejscu sprzedaży.

Sprawa trafiła do sądu. Ten przyznał rację Inspekcji Handlowej. Według WSA w Warszawie przepisy nie budzą żadnych wątpliwości. Z art. 12 ust. 2 ustawy o cenach wynika bowiem, że w miejscach sprzedaży detalicznej i świadczenia usług uwidacznia się ceny jednostkowe towarów i usług w sposób zapewniający prostą i niebudzącą wątpliwości informację o ich wysokości.

Szczegółowe tego zasady zawiera rozporządzenie ministra finansów z 10 czerwca 2002 r. Zgodnie z generalną zasadą towary opatruje się wywieszkami zawierającymi informacje wskazujące ich nazwy handlowe, ceny oraz jednostki miar, do których odnoszą się uwidocznione ceny.

Gdy oznacza się ceny towarów podobnych, na wywieszkach umieszcza się ponadto nazwę producenta i inne informacje umożliwiające niebudzącą wątpliwości identyfikację ceny z towarem. Wywieszki powinny być umieszczane w miejscu ogólnodostępnym i widocznym dla każdego kupującego, bezpośrednio przy towarach, których dotyczą, lub w ich bliskości. Napisy na wywieszkach powinny być wyraźne i czytelne, aby nie budziły wątpliwości kupujących.

Oczywiście w niektórych sytuacjach przepisy przewidują ułatwienia dla sklepów. Wywieszki nie są konieczne np. przy sprzedaży wierzchnich wyrobów odzieżowych włókienniczych lub ze skóry i futer. Wystarczy oznaczenie poszczególnych sztuk (egzemplarzy) towarów wyraźnie napisaną lub nadrukowaną ceną, niebudzącą wątpliwości kupującego, jaka jest jej aktualna wysokość.

W rozpatrywanej sprawie sąd uznał jednak, że firma miała obowiązek stosowania wywieszek .

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (19 924) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH