REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Kluczowi producenci powrócą do idei własnej dystrybucji?

  • Autor: PM, portalspozywczy.pl
  • Data: 17-07-2012, 11:41
Kluczowi producenci powrócą do idei własnej dystrybucji?
Zbigniew Mendel, prezes Mendel Company oraz były prezes Jago

Obecny sezon w segmencie dystrybucji żywności, na skutek kumulacji negatywnych determinantów (spadku siły nabywczej konsumentów, przesuwania popytu w kierunku produktów "pierwszej ceny", rosnącej roli substytutów, coraz większych problemów finansowych graczy rynkowych), przynosi niekontrolowany, osiągający wręcz rozmiary patologii wysyp promocji i animacji sprzedaży prowadzonych przez producentów - mówi serwisowi portalspozywczy.pl, Zbigniew Mendel, prezes Mendel Company oraz były prezes Jago.

REKLAMA

Jak tłumaczy Zbigniew Mendel, cechą charakterystyczną dla zjawiska jest adresat tych działań - nie konsument ostateczny, a siły sprzedaży hurtowni i dystrybutorów. - Zjawisko to znane i kultywowane przez producentów od lat, w tym roku przyjmuje w niektórych segmentach branży FMCG (zwłaszcza w dystrybucji żywności mrożonej), karykaturalne wręcz rozmiary - dodaje ekspert.

Zbigniew Mendel potwierdza, że mechanizm jest stosunkowo prosty: producent X - w odniesieniu do portfolio swoich produktów lub jego części - wprowadza dodatkową gratyfikację przedstawicieli handlowych, np. w złotych za sprzedany karton zbiorczy produktu (w rozmaitych mutacjach: za sprzedaż ogółem, sprzedaż w jednym sklepie, sprzedaż gamy lub jej części etc). Gratyfikacja ta ma miejsce poza listami płac nominalnych pracodawców.

- Problem polega na tym, że wspomniane animacje organizują bez mała wszyscy producenci w tym samym czasie, w rezultacie czego dochodzi do absurdalnej eskalacji dodatkowych korzyści (dodatkowe profity sięgają 10 proc. wartości sprzedawanego towaru!) - zaznacza.

- W konsekwencji dystrybutorzy - hurtownicy tracą nie tylko suwerenność biznesową, zdolność do zarządzania i planowania, do realizacji własnych celów, tracą znacznie więcej: efektywną możliwość zarządzania i kontroli nad działaniem własnych służb sprzedaży, pracowników zatrudnianych na własny koszt i ryzyko przez cały rok, a nie tylko w sezonie, zatrudnianych i wyposażanych. To w istocie absurdalna i niebezpieczna strategicznie sytuacja - tłumaczy Zbigniew Mendel.

Dodatkowo producenci organizują wsparcie sprzedaży dla punktów detalicznych w postaci przede wszystkim towaru gratisowego. Jak dodaje ekspert, w tym aspekcie sedno problemu tkwi w fakcie, że wspomniane gratisy stanowią już dziś średnio prawie 10 proc. całości dostaw do punktów handlowych. Dystrybutor zmuszony jest do zapewnienia przechowywania, konfekcjonowania, transportu, obróbki dokumentowej, pełnego udokumentowania wobec producenta całości działań całkowicie za darmo, ponosząc wszelkie koszty akcji.

KOMENTARZE: (7)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • pracownik 03-12-2012, 17:39:
Mam nadzieję że marki takie jak Hortex,Algida czy Jawo wreszcie zrozumieją że IGLOTEX próbuje wyeliminować ich z rynku. PH zakazuję sie sprzedaży produktów McCain Algida Frosta Hortex Jawo Alex-Pol. Na każdym kroku słyszę że ostatecznie te firmy znikną z indeksów.Nie chcę w tym uczestniczyć.
Apeluję żeby władze w/w firm wspólnie doprowadziły do zniszczenia firmy iglotex. To absolutny obóz pracy. Ja już nie mogę patrzeć jak tutaj się traktuję pracowników na każdym szczeblu ale nie mogę nic zrobić.
Pomóżcie innym dystrybutorom wyeliminować iglotex z rynku zanim oni zrobią to z Wami.
  • ojciec derektor 26-07-2012, 16:18:
ja to widzę tak: wsparcie lokalnych podhurtów, utworzenie grup producenckich (nie konkurujących - np. napoje + żarcie, oczywiście te , które można wozić tą samą furą), konsekwentne niedopuszczanie do obniżania cen, PH koncernów sprzedają nie tylko swoje produkty, uzupełnianie swojej oferty o produkty komplementarne ( mleko + mąka ?). Wg. mnie to kwestia dogadania i schowania honoru do kieszeni - dla niektórych producentów...wystarczy się dogadać i EC i inni śniadzi chłopcy powoli się zawiną...
  • Lodziasz 26-07-2012, 15:14:
To nie wykluczony scenariusz. Wszystkiego można się spodziewać

Zobacz wszystkie komentarze (7)

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (28 308) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH