Kobiety kupują kosmetyki w Rossmannie, Naturze, czy Super-Pharm, mężczyźni w Tesco, Carrefourze, czy Biedronce
Jak wynika z raportu "Rynek dystrybucji artykułów kosmetycznych w Polsce 2011. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2011-2013" firmy PMR kobiety wybierają sklepy specjalistyczne na zakupy kosmetyków, podczas gdy mężczyźni kupują tego typu produkty przy okazji zakupów w sklepach ogólnospożywczych.
POWIĄZANE TEMATY
- Koszyk cen: Zakupy w sklepach franczyzowych są droższe o 50-130 zł od tych robionych w hipermarketach i dyskontach
- Gazetki reklamowe: Lidl i Blix rozszerzają współpracę
- Były prezes Tesco Polska produkuje dziczyznę. "Realizuję swoje marzenia i pasje"
- Francja: Carrefour i E. Leclerc walczą o klientów w centrach miast
Głównym miejscem zakupu kosmetyków, wskazywanym przez respondentów, są sklepy kosmetyczne i drogerie. Rozwój tej kategorii sklepów w ciągu ostatnich kilku lat pokazał, iż konsumenci, a zwłaszcza konsumentki, coraz chętniej sięgają po droższe produkty, oczekują szerokiej oferty oraz pomocy ze strony obsługi, a więc oferta hipermarketów nie jest już dla nich wystarczająca.
W rezultacie wyspecjalizowane w zakresie kosmetyków sklepy kosmetyczne i drogerie zwiększają swój udział w rynku. Istotne znaczenie ma tutaj fakt, iż sklepy te są dogodnie zlokalizowane (w centrach handlowych, na głównych ulicach). Poza tym w mniejszych miejscowościach, gdzie nie funkcjonują hipermarkety, sklep kosmetyczny to często jedyne miejsce, gdzie można nabyć kosmetyki.
Według deklaracji badanych, 53 proc. wszystkich zakupów kosmetyków kobiety realizują w drogeriach lub sklepach kosmetycznych, a kolejne 15 proc. za pomocą konsultantek firm kosmetycznych. Oznacza to, że dla badanych kobiet zakupy kosmetyków wiążą się z korzystaniem z wyspecjalizowanego w sprzedaży kosmetyków kanału dystrybucji.
Inaczej sytuacja wygląda wśród mężczyzn. Pomimo że 35 proc. wszystkich męskich zakupów stanowią zakupy w drogeriach lub sklepach kosmetycznych, to 42 proc. stanowią zakupy w sklepach ogólnospożywczych: hipermarketach (24 proc.) lub supermarketach i dyskontach (18 proc.).
Taki układ miejsca zakupów potwierdza hipotezę weryfikowaną w innych projektach badawczych PMR, która mówi, iż mężczyźni częściej niż kobiety realizują zakupy kosmetyków w ramach większych zakupów, np. cotygodniowych zakupów na potrzeby całego gospodarstwa domowego.
Kobiety z kolei częściej dokonują zakupów kosmetyków jako niezależne działanie konsumenckie lub przy okazji innych zakupów w galeriach handlowych. Ponadto, taki rozkład miejsc zakupów wynika z nabywanych produktów - kobiety częściej kupują specjalistyczne, droższe kosmetyki, które w ogólnospożywczych sklepach nie są po prostu dostępne.
Wśród drogerii i sklepów kosmetycznych najczęściej wskazywane były drogerie Rossmann, Natura, Sephora i Super-Pharm. W kategorii hipermarketów Tesco, Real i Carrefour. W kategorii dyskontów Biedronka i Lidl.
- « Poprzednia
- 1
- 2
- Następna »

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
KOMENTARZE: (2)
Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!
Zobacz wszystkie komentarze (2)