REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Komisarz UE: Celem unijnej dyrektywy jest wzmocnienie praw konsumentów

  • Autor: PAP
  • Data: 03-10-2014, 16:32

Wzmocnienie praw konsumentów oraz umożliwienie firmom wejścia na nowe rynki to cele unijnej dyrektywy ws. praw konsumentów - powiedziała w piątek w Warszawie unijna komisarz ds. sprawiedliwości, praw podstawowych i obywatelstwa Martine Reicherts.

REKLAMA

Poinformowała, że przepisy dyrektywy - zawarte w ustawie o prawach konsumenta - w Polsce zaczną obowiązywać od 25 grudnia br.

Zdaniem unijnej komisarz Europejczycy muszą być bardziej świadomi swoich praw. "Żeby te reguły były skuteczne, musimy mieć pewność, że konsumenci i przedsiębiorcy znają swoje prawa i obowiązki" - zaznaczyła. Dodała, że jedna trzecia respondentów w UE nie ma wiedzy na temat swoich praw.

Reicherts powiedziała też, że zgodnie z dyrektywą konsumenci będą mieli prawo do zwrotu towaru kupowanego przez internet w ciągu 14 dni, a nie jak teraz jest w Polsce - w ciągu 10 dni. Przypomniała, że 53 proc. mieszkańców UE robi zakupy w sieci.

Obowiązująca już w większości krajów członkowskich dyrektywa - według unijnej komisarz - sprawdza się. Dodała, że KE na razie nie planuje prac nad jej nowelizacją.

Wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) Dorota Karczewska oceniła, że zarówno unijna dyrektywa, jak i ustawa o prawach konsumentów to akty kompromisowe. "Nie mam jednak wątpliwości, że jest to akt, który istotnie zmienia relację przedsiębiorcy i konsumenta" - zaznaczyła.

W efekcie wprowadzenia tych przepisów - w opinii Karczewskiej - wzrośnie poziom ochrony konsumentów.

Karczewska zapowiedziała, że 21 października br. ruszy kampania edukacyjna UOKiK. "W pierwszej kolejności jest kierowana do przedsiębiorców. 21 października pojawi się nowa strona internetowa, skąd przedsiębiorcy będą mogli pobrać przewodnik" - podkreśliła. Dodała, że będzie on skierowany przede wszystkim do małych i średnich firm, które nie mają swoich prawników, a wdrożenie tych przepisów nie jest dla nich łatwe. "Dedykujemy również ten przewodnik branży e-commerce" - podkreśliła.

Wiceprezes UOKIK zaznaczyła, że ustawa nie jest "narzędziem" dla prezesa UOKiK, tylko docelowo dla sędziów, organizacji społecznych, rzeczników konsumentów.

Wyjaśniła, że sześciomiesięczne vacatio legis (czas pomiędzy publikacją ustawy a jej wejściem w życie) pozwoli na lepsze stosowanie przepisów w praktyce. Przedsiębiorcy i konsumenci oraz organizacje broniące słabszych uczestników rynku będą mogły dostosować się do nowych przepisów.

Przygotowana w Ministerstwie Sprawiedliwości ustawa o prawach konsumenta zakłada, że jeżeli kupimy produkt wadliwy, będziemy mogli od razu żądać obniżenia ceny lub zwrotu pieniędzy, bez konieczności uprzedniego oddania rzeczy do naprawy czy jej wymiany. Jednak sprzedawca dopiero przy ponownej reklamacji będzie zobowiązany do oddania nam pieniędzy.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (23 371) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH