Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Koncentracja będzie wzrastać w segmencie convenience i supermarketów proximity

  • Autor: www.portalspozywczy.pl
  • Data: 08-11-2016, 12:24
Koncentracja będzie wzrastać w segmencie convenience i supermarketów proximity
Fot. shutterstock

Spodziewamy się, że koncentracja będzie wzrastać najszybciej w segmencie convenience, supermarketów proximity i dużych supermarketów, ze względu na większą liczbę sieci w tych segmentach oraz lepsze dopasowanie się do zmieniających się trendów rynkowych - prognozują autorzy rozszerzonej i uaktualnionej wersji "Raportu o rynku handlu spożywczego w Polsce w 2010 - 2020", opublikowanego przez Roland Berger.

Koncentracja w segmencie handlu nowoczesnego zwiększa się – udział 10 największych sprzedawców detalicznych zwiększył się o 16 pp pomiędzy 2010, a 2015. Trzej najwięksi sprzedawcy detaliczni zwiększyli swój całościowy udział w rynku o 10 pp pomiędzy 2010, a 2015 - informują autorzy "Raportu o rynku handlu spożywczego w Polsce w 2010 - 2020", opublikowanego przez Roland Berger.

Dodają, że udział 5 największych sprzedawców detalicznych wzrósł z 26 proc. do 40 proc. (o 14 pp), podczas gdy udział w rynku największych 10, 20 i 30 sieci zwiększył się odpowiednio o 17, 20, 22 pp. Udział najmniejszych graczy sukcesywnie się zmniejsza. W 2010 stanowili oni 46 proc. rynku, podczas gdy w 2015 ich udział wynosił 26 proc.

Koncentracja wzrasta również w poszczególnych segmentach, zwłaszcza w convenience – segmenty o najwyższej koncentracji to dyskonty i hipermarkety. Koncentracja w segmencie convenience zwiększyła się o 19 pp. Supermarkety były bardziej stabilnym segmentem, zwiększając koncentrację o 6 pp między 2010, a 2015 - piszą autorzy w raporcie.

Tłumaczą, że koncentracja zwiększa się także w segmencie supermarketów proximity i dużych supermarketów. Trzech największych graczy w segmencie proximity zwiększyło swój udział o 3 pp z 61 proc. do 64 proc. Liderem w segmencie proximity zostały Delikatesy Centrum. Odpowiednio drugie i trzecie miejsce zajął Polomarket i Dino. Różnice między trzema największymi graczami w segemencie supermarketów proximity są nieznaczne, nie ma wyraźnej dominacji jednej sieci jak w segmentach dyskontów czy convenience. 

W segmencie dużych supermarketów koncentracja zwiększyła się o 4 pp z 58 proc. do 62 proc.. Trzy największe sieci w tym segmencie to supermarkety Tesco, Intermarche i Carrefour Market, kolejno z pierwszą, drugą i trzecią pozycją. Najszybciej rosnącymi sieciami w okresie 2010-2015, zarówno pod względem sprzedaży jak i liczby sklepów były sieci Carrefour Express i Dino - podają autorzy raportu.

Najszybciej rosnącą siecią pod względem sprzedaży był Carrefour Express, ze średniorocznym wzrostem wynoszącym 63 proc. Drugie i trzecie miejsce zajęła sieć Dino i Spar z odpowiednio dwukrotnie i trzykrotnie wolniejszym tempem wzrostu od lidera. Lidl, Biedronka i ABC były najszybciej rozwijającymi się sieciami, które w 2010 odnotowały wartość sprzedaży powyżej 5 mld PLN. Najszybciej rosnącą siecią pod względem liczby sklepów był Carrefour Express, ze średniorocznym wzrostem w wysokości 58 proc. od 2010 do 2015 roku - czytamy w raporcie.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 606) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.