Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Koncerny paliwowe kontra operatorzy kart płatniczych. Bitwa o opłaty interchange

  • wnp.pl
  • Autor: Marcin Szczepański, wnp.pl/portalspozywczy.pl
  • Data: 28-06-2012, 13:15
Koncerny paliwowe kontra operatorzy kart płatniczych. Bitwa o opłaty interchange
Stacja benzynowa PKN Orlen

PKN Orlen zachęca do płacenia gotówką na swoich stacjach paliw. Nie ukrywa przy tym, że ma to związek z trwającymi negocjacjami w sprawie obniżenia tzw. opłat interchange za akceptację kart płatniczych.

Od początku wakacji, aż do 2 września, w każdą sobotę i niedzielę klienci stacji sieci PKN Orlen, płacąc gotówką za paliwo, otrzymają 10 gr. rabatu za każdy zatankowany litr benzyny oraz oleju napędowego. Akcja obejmie wszystkie stacje na terenie Polski zarówno pod logo Orlen jak i Bliska. „Wprowadzenie w okresie wakacyjnym obniżki za płatność gotówką ma zwrócić uwagę na problem wysokich opłat ponoszonych na rzecz instytucji finansowych, związanych z akceptowaniem kart kredytowych i płatniczych" - informuje w komunikacie płocki koncern. Promocja koncentruje się na weekendach, ponieważ właśnie w tym czasie obserwowany jest najbardziej intensywny ruch turystyczny.

Ile mogą stracić operatorzy kart na takim mechanizmie? Przeciętna stacja paliw w Polsce sprzedaje w skali roku około 3,5 mln litrów paliw. Dziennie jest to więc w granicach 10 tys. litrów. Biorąc pod uwagę, że promocja obowiązywać będzie przez 10 wakacyjnych weekendów, otrzymujemy ilość około 200 tys. litrów paliwa. Przyjmując średnią cenę 5,75 zł za litr paliwa daje to obrót rzędu 1,15 mln zł. Opłata interchange wynosi obecnie średnio 1,6 proc., więc strata operatora może więc wynieść nieco ponad 18 tys. zł.

To jednak dane tylko dla jednej stacji. Orlen ma ich w Polsce ponad 1700... Oczywiście nie można tego wprost pomnożyć przez liczbę stacji i otrzymać w ten sposób stratę, jaką poniosą operatorzy kart. Poza tym trudno zakładać, że perspektywa 10 groszy zniżki na litrze paliwa przekona wszystkich kierowców do wyjęcia z portfela gotówki. Z drugiej jednak strony średnia sprzedaż na stacjach (10 tys. litrów na dobę) w wakacje jest zazwyczaj wyższa niż w pozostałych okresach roku.

- Tak czy inaczej skala potencjalnych strat dla operatorów kart nie będzie bardzo odczuwalna. Znacznie większy będzie jednak efekt wizerunkowy takiej kampanii największego operatora stacji w Polsce. Tym bardziej, że mogą do niego dołączyć kolejni gracze - mówi nam ekspert branży paliwowej.

I rzeczywiście, promowanie płatności bezgotówkowych wdraża także Lotos. - Już od maja wybrane stacje Lotos podejmują tzw. inicjatywy lokalne, polegające na oferowaniu klientom rabatu w wysokości 10 gr. przy płatności gotówką - informuje nas rzecznik prasowy spółki Marcin Zachowicz. Nie sprecyzował jednak czy takie działania zostaną usankcjonowane odgórnie przez koncern i obejmą obowiązkowo wszystkie stacje. Lotos ma ich obecnie 365.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (19 865) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 263)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH