Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Koniec dyktatu niskiej ceny w sieciach handlowych

  • Autor: gazeta.pl
  • Data: 18-06-2014, 00:22
Koniec dyktatu niskiej ceny w sieciach handlowych
Fot. Fotolia

Sklepy właśnie doszły do momentu, kiedy nie mogą już ciąć cen, bo nie ma z czego. Nie mogą ich też podnieść, bo konkurencja jest zbyt duża. Czym w takim razie przyciągną klientów? - pyta gazeta.pl.

Konsumenci co prawda na ogół deklarują, że chcą jeść dobrze i gotowi są zapłacić więcej, aby tylko dostać produkty świetnej jakości. Gdy jednak przychodzi co do czego, i tak wybierają te tańsze.

Klient nie postrzega danego sklepu jako taniego czy drogiego przez pryzmat kupionej taniej w promocji karkówki (już w przyprawach, tylko rzucić na grilla), czy 20-groszowej obniżki na jogurcie. Chodzi raczej o moment, gdy stoi przy kasie z koszykiem w garści, a kasjerka podaje kwotę do zapłaty. Klient przegląda wnętrze koszyka i wówczas ocenia, czy za pieniądze, które wyda dostanie dużo, czy też mało. Jeśli za mało, to uznaje dany sklep za drogi.

O sposobie działania tego mechanizmu przekonało się na naszym rynku brytyjskie Tesco. Przez ostatnie miesiące sieć usiłowała nawiązać walkę z kopiącą ją boleśnie portugalską Biedronką oraz atakującym poprzez głośne kampanie reklamowe Lidlem.

Tesco w połowie ubiegłego wyraźnie obniżyło ceny pięciu tysięcy produktów - przykładowo chleb alpejski czy śmietana staniały o 32 proc., a pieluchy dla dzieci o 27 proc. Początkowo efektu nie było - w pierwszym kwartale roku finansowego (który dla Tesco startuje 1 marca, a kończy się w lutym) sieć notowała spadek sprzedaży w porównywalnych sklepach (czyli w tych, które były otwarte również rok wcześniej) o 8,2 pkt proc., ale w drugim kwartale spadek wyniósł 4,5 pkt proc., w trzecim już tylko 0,7 pkt proc., a w czwartym nastąpił wzrost o 1,9 pkt proc. - zauważa gazeta.pl

W sklepach Tesco o mniejszej powierzchni było jeszcze lepiej. Po spadku w pierwszym kwartale o 3,3 pkt proc., w drugim nastąpił wzrost o 1,9 pkt proc., w trzecim o 4,2 pkt proc., a w czwartym już o 7 pkt proc. Agresywne cenowe przepychanki działają, ale ta strategia powoli się wyczerpuje. Choć może się to wydać szokujące, według Eurostatu żywność i napoje bezalkoholowe są tańsze nawet od produktów kupowanych przez Rumunów, Albańczyków czy Bułgarów.

W związku z niskimi cenami żywności, producenci ledwo wiążą koniec z końcem. Aby zachować ceny, zmieniają gramaturę produktu, bądź zaczynają sprzedawać go pod marką własną sieci. Spada też jakość żywności - stąd zalew wyrobów ekonomicznych. Wędliny tego rodzaju są głównie z drobiu, bo jest najtańszy. Pieczywo zamraża się w wielkich przemysłowych piekarniach. Zamiast sera kupujemy wyroby seropodobne z dodatkiem tłuszczów roślinnych.

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • s 18-06-2014, 10:49:
zbyt skomplikowane i wielowątkowe, by ta propaganda miała być skuteczna dla prostego ludu. uczyś się od superfaktu - prościej, waląc w ryja.

na pocieszenie - równie bez sensu jak w wyżej wspomnianych tabloidach

Zobacz wszystkie komentarze (1)

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 508) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.