REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Konsumenci poszukują informacji o produktach w sklepie i w internecie

  • Autor: portalspozywczy.pl, pr
  • Data: 11-12-2013, 14:11

Dzięki coraz szerszemu wykorzystaniu przestrzeni internetowej, także w celach zakupowych, powstało zjawisko rozbieżności pomiędzy miejscem zakupu produktu, a miejscem poszukiwania informacji o nim, tzw. efekt ROPO (ang. Research Online - Purchase Offline oraz odwrotne „Research Offline - Purchase Online", określane też jako "showrooming"). Zjawisko to zostało przebadane na zlecenie PRCH.

REKLAMA

Zjawisko zostało przebadane techniką CAWI (ankietą internetową) na próbie 600 mieszkańców następujących miast: Katowice, Kraków, Poznań, Trójmiasto, Warszawa i Wrocław, którzy deklarowali zakupy zarówno w centrach handlowych, jak i w internecie. Uczestnicy badania wskazywali także platformy e-commerce, w których najczęściej dokonują zakupów w przestrzeni internetowej z podziałem na różne kategorie produktowe.

Z analizowanych danych wynika, że najsilniejszy efekt ROPO wystąpił w przypadku kategorii: duże AGD, małe AGD, duże RTV, sprzęt sportowy, akcesoria samochodowe. Natomiast największy odsetek zakupów w internecie wystąpił w przypadku kategorii: oprogramowanie, książki/płyty CD/filmy, małe RTV, sprzęt komputerowy.

Z badania wynika, że konsumenci najmniej kupują w internecie: produktów spożywczych, alkoholu, chemii gospodarczej, gazet, magazynów, prasy, artykułów tytoniowych, papierosów itp.

Zdecydowanym liderem w przypadku zakupów w internecie są serwisy aukcyjne jak np. Allegro. Dotyczy to zarówno zakupów dokonywanych w sklepach internetowych (lub u sprzedawców działających na takiej samej zasadzie jak sklepy internetowe) jak i na aukcjach.

W sklepach internetowych konkretnych marek występujących też w centrach handlowych (np. Adidas.pl, czy Empik.com) najczęściej kupowano produkty spożywcze i oprogramowanie.

Urządzenia mobilne (smartfon, tablet) są wykorzystywane do zakupów przez nieco ponad 25 proc. badanych.

- Wyniki badania wskazują na istniejący efekt ROPO w kilku z badanych grup produktowych. Najsilniej jest on zauważalny w takich branżach, jak RTV/AGD, w których wartość koszyka zakupowego jest zazwyczaj wysoka. Przykładowo w przypadku produktów jak telewizory, wieże stereo, lodówki, kuchenki czy pralki wciąż 6 na 10 klientów dokonuje zakupu w sklepach. Widać wiec, że klienci szukają informacji o produkcie na wielu płaszczyznach, dokonując jednak zakupu częściej w sklepie tradycyjnym - komentuje Radosław Knap z Polskiej Rady Centrów Handlowych.

- W przypadku mody, czyli najpopularniejszej kategorii w centrach handlowych, odzież codzienną w sklepach kupuje ponad 75 proc. klientów dużych miast, a bieliznę aż 83 proc. - dodaje.

Jak mówi Michał Kamiński, manager ds. badań ilościowych z Korporacji Badawczej Pretendent, spośród przebadanych kategorii, w żadnej nie było silnego efektu showroomingu. Okazuje się więc, że nie ma obecnie w Polsce kategorii, w których klienci traktują sklep jako główne źródło informacji a Internet jako zasadnicze miejsce zakupu.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (25 247) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH