Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Konsumenci w dobrych nastrojach. Boją się jednak o przyszłość

  • Autor: PAP
  • Data: 23-07-2015, 15:13
Konsumenci w dobrych nastrojach. Boją się jednak o przyszłość
fot. Fotolia

W lipcu 2015 r. bieżące nastroje konsumenckie pozostały na poziomie podobnym do odnotowanego w poprzednim miesiącu, natomiast pogorszyły się nastroje dotyczące przyszłej sytuacji - poinformował w czwartek w komunikacie Główny Urząd Statystyczny.


GUS wskazał, że bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej spadł o 0,5 pkt proc. i ukształtował się na poziomie minus 10,9.

"Składowe wskaźnika zmieniły się w różnym stopniu. Najbardziej pogorszyły się oceny dotyczące przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadek o 4,5 pkt proc.). Natomiast największą poprawę odnotowano w przypadku oceny obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów (wzrost o 2,4 pkt proc.)" - wyjaśnił urząd statystyczny.

Zmiany pozostałych składowych wskaźnika BWUK zawierały się w przedziale od minus 0,8 pkt proc. do 0,5 p. proc. Zaznaczono, że w porównaniu do lipca 2014 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 6,2 pkt proc.

"Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej spadł o 2,6 pkt proc. i ukształtował się na poziomie minus 14,3" - czytamy w komunikacie.

Urząd statystyczny wyjaśnił, że spadek wartości tego wskaźnika jest wynikiem przede wszystkim pogorszenia się ocen dotyczących przyszłego poziomu bezrobocia i przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadek odpowiednio o 4,8 i 4,5 pkt proc.) oraz oszczędzania pieniędzy w ciągu najbliższych 12 miesięcy (spadek o 1,7 pkt proc.).

Nieznacznie poprawiły się przewidywania dotyczące przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (wzrost o 0,5 pkt proc.). GUS zaznaczył, że w lipcu br. WWUK osiągnął wartość o 6,9 pkt proc. wyższą, niż w analogicznym miesiącu 2014 r.

GUS poinformował, że na potrzeby badania lipcowej koniunktury konsumenckiej przeprowadzono 1434 wywiady w okresie 6 - 15 lipca br.

Wyjaśniono, że najważniejszymi wskaźnikami, obliczanymi na podstawie przeprowadzonych badań, są: bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej - obrazujący bieżące tendencje zmian w konsumpcji indywidualnej; wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej - obrazujący oczekiwane w najbliższych miesiącach zmiany w tendencjach konsumpcji indywidualnej.

Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od minus 100 do plus 100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 661) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.