Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Handel

Konsumencki patriotyzm Polaków nie przekłada się na zachowania zakupowe

Polskich konsumentów cechuje szczególny patriotyzm i przywiązanie do rodzimych produktów. Według badań firmy Mintel 55 proc. Polaków bardziej ufa żywności i napojom wyprodukowanym w Polsce. Niemal połowa konsumentów wykazuje większe zaufanie do produktów małych firm niż dużych koncernów. Nasz konsumencki patriotyzm nie przekłada się jednak na zachowania zakupowe. Tylko 15 proc. produktów rolnictwa ekologicznego Polacy kupują lokalnie – bezpośrednio od dostawców czy w lokalnych sklepach.

Konsumencki patriotyzm Polaków nie przekłada się na zachowania zakupowe
fot. materiały prasowe

Coraz więcej ekspertów ds. żywienia przekonuje zaś, że najkorzystniejsze dla naszego zdrowia nie są wcale sprowadzane z drugiego krańca świata nasiona chia czy olej kokosowy, ale to, co rośnie tu i teraz, w naszej okolicy. Idąc tym tropem w maju i czerwcu powinniśmy wybierać polskie truskawki, we wrześniu śliwki, na jesieni smakować warzywa z dynią na czele, a zimą, która jest królową kiszonek sięgać po zakwaszone ogórki, kapustę czy buraki.

Krótki łańcuch dostaw

Wszystkie osoby, które chcą jeść zdrowiej powinny zainteresować się krótkimi łańcuchami dostaw żywności ekologicznej. Ich głównym celem jest zmniejszenie liczby pośredników pomiędzy rolnikiem lub producentem żywności, a konsumentem. Są one korzystne zarówno z punktu widzenia rolnika czy wytwórcy, jak i klienta końcowego.

Obecnie rolnicy otrzymują zaledwie ok. 21 proc. ceny detalicznej, którą klienci płacą w supermarketach. Sprzedawanie za pomocą krótkich łańcuchów dostaw to dla nich szansa na większy zysk. Klienci końcowi są zaś pewni, że żywność jest świeża i pełna walorów odżywczych, a cena producenta niższa niż ta po dodaniu marż pośredników.

Inne korzyści wynikające ze stosowania krótkich łańcuchów dostaw są następujące: przyczyniają się do mniejszej emisji CO2 i zanieczyszczenia środowiska (minimalizowany jest transport); pozytywnie wpływają na jakość produktów – dzięki nim ogranicza się: konserwowanie, chemizowanie, zamrażanie, napromieniowanie żywności. produkty są świeższe, ich jakość jest wyższa – nie trzeba ich przepakowywać i przez długi czas przechowywać, nie tracą walorów odżywczych; konsumenci mogą poznać produkt – dowiedzieć się jakie ma walory, jaka jest historia jego uprawy czy produkcji, między producentem a konsumentem tworzy się swego rodzaju więź i budowane jest zaufanie; łańcuch żywności jest bardziej przejrzysty – konsumenci wiedzą skąd pochodzi żywność, jak została wyprodukowana, jaki jest dochód producenta; rolnik czy przetwórca żywności zazwyczaj osiąga wyższą marżę niż w przypadku współpracy z dużymi dystrybutorami; ponieważ nie ma szeregu pośredników konsumenci zazwyczaj płacą mniej.

Krótki łańcuch dostaw w praktyce

Najczęściej producenci, którzy decydują się na bezpośredni kontakt z klientem oferują swoje produkty na targach, lokalnych festynach, w sklepach przewoźnych lub internetowych albo tworzą system tzw. koszyków / skrzynek, który polega na dostarczeniu klientowi do domu określonej ilości zamówionego uprzednio towaru.

więcej informacji:

handel RSS ALERT    /    warzywa RSS ALERT    /    LokalnyRolnik.pl RSS ALERT    /    łańcuchy dostaw RSS ALERT    /    konsumenci RSS ALERT    /    patriotyzm konsumencki RSS ALERT    /    Mintel RSS ALERT    /    żywność RSS ALERT    /    napoje RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.159.44.54
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku

Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.