Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Konsumentom i sprzedawcom UOKiK przypomina o zasadach zakupów w promocji

  • Autor: www.portalspozywczy.pl
  • Data: 12-07-2016, 14:49
Konsumentom i sprzedawcom UOKiK przypomina o zasadach zakupów w promocji
Fot. shutterstock

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina konsumentom i sprzedawcom o najważniejszych zasadach zakupów w promocji.

Ile przeceny w przecenie?

Konsument powinien upewnić się, czy napisy „10 proc.”, „SALE”, „70 proc.” odnoszą się do całego asortymentu, czy jedynie do części towaru. Zdarza się, że „promocja” to hasło pułapka, a 70 proc. obniżką objęta jest niewielka część asortymentu.

Cena cenie nierówna

Niższa cena na metce, a wyższa na paragonie? W takiej sytuacji klient ma prawo zakupu po cenie niższej. Sprzedawca w sklepie stacjonarnym nie może odmówić sprzedaży, tłumacząc się np. pomyłką pracownika.

Kupione, ale niezmierzone?

Konsument rozmyślił się i chce oddać np. ubranie, które kupił pod wpływem impulsu: zgodnie z prawem, sprzedawca nie ma obowiązku przyjęcia towaru, który nie ma wad. Zależy to od jego dobrej woli. Gdy się zgadza, sam określa warunki – może zamiast pieniędzy wręczyć bon na zakupy w tej samej sieci handlowej.

Reklamacja

Sprzedawca nie może odmówić przyjęcia reklamacji rzeczy przecenionej. Jeżeli zakupiony produkt ma wadę, konsument może w ciągu 2 lat złożyć reklamację – najlepiej na piśmie. Może żądać naprawy towaru, wymiany na nowy, obniżenia ceny lub zwrotu pieniędzy, jeżeli wada jest istotna. W ciągu 14 dni przedsiębiorca musi rozpatrzyć reklamację klienta. W przypadku niedotrzymania tego terminu uznaje się, że uwzględnił żądania klienta. Jeśli konsument nie wie, jak napisać reklamację, UOKiK przygotował formularz: http://www.prawakonsumenta.uokik.gov.pl/formularze/

Paragon, faktura, świadek – klient musi mieć dowód… zakupu

Dowód zakupu jest konieczny do zgłoszenia reklamacji. Najprostszym jest paragon, który klient powinien dostać od każdego sprzedawcy. Ponadto – dowodem zakupu może być też potwierdzenie płatności kartą, wyciąg z konta, faktura, a nawet zeznania osób, które towarzyszyły konsumentowi podczas zakupów. Do reklamacji jest potrzebny dowód zakupu, a nie pudełko – mimo że ułatwia przewiezienie wadliwego towaru, to sprzedawca nie powinien uzależniać przyjęcia reklamacji od dostarczenia opakowania.

Nieuznana reklamacja? – bezpłatna pomoc

Jeżeli sprzedawca nie uznał reklamacji, klient może szukać pomocy prawnej u: rzeczników konsumentów, pisząc na adres porady@dlakonsumentow.pl, dzwoniąc na numer infolinii 801 440 220. Może również skorzystać z porad udzielanych w Wojewódzkich Inspektoratach Inspekcji Handlowej.

 

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (2)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • ona 13-07-2016, 13:50:
zastanawiam się ile tak naprawdę sieci handlowe narzucają marży, 70% taniej sale, ja mam sklep z art. pościelowymi i moja marża to 20-25%, a czasami przy droższych wyrobach mniejsza i nawet gdybym chciała obniżyć cenę towaru to nie mam już z czego, ledwo wiążę koniec z końcem, a jakość towaru mam dużo lepszą niż w sieciach, niestety klient patrzy obecnie nie na jakość lecz na cenę
  • Patriota 12-07-2016, 23:37:
PiS powinno jak najszybciej wymienić całą kadrę UOKiK bo 90%jest z nadania Po I Psl a oni mieli chronić interesy zagranicznych supermarketów nie kontrolując ich i teraz też tak jest. Zagraniczne supermarkety obniżają rażąco nisko ceny nawet o 70procent żeby zanim wejdzie handlowy podatek cenami dumpingowymi zlikwidować resztę polskich małych sklepów. A UOKiK nic nie robi w tej sprawie a przecież jest tu wyraźnie nie przestrzeganaUstawa o ochronie konkurencji i konsumentów. Za jej nie przestrzeganie grożą wysokie kary które mogą zasilć polski budżet. UOKiK -do roboty!

Zobacz wszystkie komentarze (2)

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (25 784) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 268)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH