Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Konsumentom i sprzedawcom UOKiK przypomina o zasadach zakupów w promocji

  • Autor: www.portalspozywczy.pl
  • Data: 12-07-2016, 14:49
Konsumentom i sprzedawcom UOKiK przypomina o zasadach zakupów w promocji
Fot. shutterstock

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina konsumentom i sprzedawcom o najważniejszych zasadach zakupów w promocji.

Ile przeceny w przecenie?

Konsument powinien upewnić się, czy napisy „10 proc.”, „SALE”, „70 proc.” odnoszą się do całego asortymentu, czy jedynie do części towaru. Zdarza się, że „promocja” to hasło pułapka, a 70 proc. obniżką objęta jest niewielka część asortymentu.

Cena cenie nierówna

Niższa cena na metce, a wyższa na paragonie? W takiej sytuacji klient ma prawo zakupu po cenie niższej. Sprzedawca w sklepie stacjonarnym nie może odmówić sprzedaży, tłumacząc się np. pomyłką pracownika.

Kupione, ale niezmierzone?

Konsument rozmyślił się i chce oddać np. ubranie, które kupił pod wpływem impulsu: zgodnie z prawem, sprzedawca nie ma obowiązku przyjęcia towaru, który nie ma wad. Zależy to od jego dobrej woli. Gdy się zgadza, sam określa warunki – może zamiast pieniędzy wręczyć bon na zakupy w tej samej sieci handlowej.

Reklamacja

Sprzedawca nie może odmówić przyjęcia reklamacji rzeczy przecenionej. Jeżeli zakupiony produkt ma wadę, konsument może w ciągu 2 lat złożyć reklamację – najlepiej na piśmie. Może żądać naprawy towaru, wymiany na nowy, obniżenia ceny lub zwrotu pieniędzy, jeżeli wada jest istotna. W ciągu 14 dni przedsiębiorca musi rozpatrzyć reklamację klienta. W przypadku niedotrzymania tego terminu uznaje się, że uwzględnił żądania klienta. Jeśli konsument nie wie, jak napisać reklamację, UOKiK przygotował formularz: http://www.prawakonsumenta.uokik.gov.pl/formularze/

Paragon, faktura, świadek – klient musi mieć dowód… zakupu

Dowód zakupu jest konieczny do zgłoszenia reklamacji. Najprostszym jest paragon, który klient powinien dostać od każdego sprzedawcy. Ponadto – dowodem zakupu może być też potwierdzenie płatności kartą, wyciąg z konta, faktura, a nawet zeznania osób, które towarzyszyły konsumentowi podczas zakupów. Do reklamacji jest potrzebny dowód zakupu, a nie pudełko – mimo że ułatwia przewiezienie wadliwego towaru, to sprzedawca nie powinien uzależniać przyjęcia reklamacji od dostarczenia opakowania.

Nieuznana reklamacja? – bezpłatna pomoc

Jeżeli sprzedawca nie uznał reklamacji, klient może szukać pomocy prawnej u: rzeczników konsumentów, pisząc na adres porady@dlakonsumentow.pl, dzwoniąc na numer infolinii 801 440 220. Może również skorzystać z porad udzielanych w Wojewódzkich Inspektoratach Inspekcji Handlowej.

 

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (2)

Możliwość komentowania została tymczasowo wyłączona.

  • ona 13-07-2016, 13:50:
zastanawiam się ile tak naprawdę sieci handlowe narzucają marży, 70% taniej sale, ja mam sklep z art. pościelowymi i moja marża to 20-25%, a czasami przy droższych wyrobach mniejsza i nawet gdybym chciała obniżyć cenę towaru to nie mam już z czego, ledwo wiążę koniec z końcem, a jakość towaru mam dużo lepszą niż w sieciach, niestety klient patrzy obecnie nie na jakość lecz na cenę
  • Patriota 12-07-2016, 23:37:
PiS powinno jak najszybciej wymienić całą kadrę UOKiK bo 90%jest z nadania Po I Psl a oni mieli chronić interesy zagranicznych supermarketów nie kontrolując ich i teraz też tak jest. Zagraniczne supermarkety obniżają rażąco nisko ceny nawet o 70procent żeby zanim wejdzie handlowy podatek cenami dumpingowymi zlikwidować resztę polskich małych sklepów. A UOKiK nic nie robi w tej sprawie a przecież jest tu wyraźnie nie przestrzeganaUstawa o ochronie konkurencji i konsumentów. Za jej nie przestrzeganie grożą wysokie kary które mogą zasilć polski budżet. UOKiK -do roboty!

Zobacz wszystkie komentarze (2)

PARTNER SERWISU
partner serwisu

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (14 650) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.