Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Handel

Kooperatywy spożywcze - idee współdziałania przeżywają renesans

- Kooperatywy spożywcze to nie tylko zakupy. Obecnie w Polsce można porównać je do ruchu spółdzielczego „Społem”. Idee współdziałania w naszym kraju zyskują na popularności - mówi serwisowi www.portalspozywczy.pl Karolina Liberka, Business Development Deputy Director z agencji marketingowej Feno.

Kooperatywy spożywcze - idee współdziałania przeżywają renesans
Karolina Liberka, Business Development Deputy Director z agencji marketingowej Feno/ fot. materiały prasowe

Karolina Liberka podkreśla, że osoby uczestniczące w kooperatywach spożywczych to przede wszystkim konsumenci dokonujący świadomych zakupów żywnościowych. Dzięki systemowi zapisów na zakupy kooperatyści bardziej planują kupno żywności - co się będzie jadło i kiedy, mniej kupują impulsowo.

- Wielu członków kooperatyw podkreśla, że bardzo ważną cechą jest wspólnotowość działań. Towarzyski charakter spółdzielni, poznawanie nowych ludzi, którzy mają takie same wartości stanowi istotną motywację do wstępowania do nich. Jednakże głównie chodzi tutaj o żywność. To wokół niej koncentruje się działalność stanowiąca główną motywację uczestnictwa. Wiele osób należących do kooperatyw jest przekonana, że otrzymują produkty lepsze od tych ze zwykłego sklepu. Podkreślają, że żywność jest lepsza, bardziej prawdziwa. Ich stosunek do jedzenia przypomina ten, który można obserwować od lat 80. na Zachodzie, a którego początek można łączyć z powstaniem ruchu slow food - dodaje ekspertka Feno.

Uczestnicy mają różne oczekiwania co do spółdzielczej żywności - jednym zależy na certyfikacji ekologicznej, innym na tym, aby produkty były wytwarzane w tradycyjny sposób. Ważne jest także lokalne pochodzenie produktów. Kooperatyści przywiązują bardzo dużą wagę do pochodzenia żywności, jej uprawy czy produkcji. Wynika to z nieufności do dostawców i całego rynku produktów spożywczych. - Uczestnicy chcą znać poszczególne składniki używane do produkcji. Uzasadnienie tej potrzeby jest różne - jedni odwołują się do zdrowia i ochrony środowiska, jednakże zdecydowana większość wspomina o poczuciu kontroli nad swoim życiem, które dzięki tej wiedzy uzyskują. Czują się bardziej zaangażowani i niezależni w swoich wyborach, pod mniejszym wpływem supermarketów i systemu reklam - wylicza Karolina Liberka.

I podkreśla, że kooperatywy spożywcze nie są nowym trendem, grupy spółdzielcze powstawały w Europie już pod koniec XVIII wieku, ale główne zasady ukształtowały się w XIX wieku w Anglii, gdzie inicjatorzy ułożyli listę spółdzielczych wartości: pomocy, odpowiedzialności, demokracji, równości, sprawiedliwości i solidarności. Co ciekawe kooperatywy wyprzedziły swoją epokę nie tylko pod względem organizacyjnym (współdecydowanie przez wszystkich członków o ważnych sprawach), ale również społecznego porządku. Od samego początku grupy były przyjazne kobietom, w kooperatywie angielskiej po razy pierwszy mogły one wziąć udział w głosowaniu na długo przed przyznaniem im prawa głosu w wyborach powszechnych.

więcej informacji:

Feno RSS ALERT    /    Karolina Liberka RSS ALERT    /    kooperatywy spożywcze RSS ALERT

KOMENTARZE (1)

  • Kubanek 2017-06-23 18:24:14
    Jako zwolennik spółdzielczości, uważam, że ktoś tu myli kooperatywy z komunami. Kooperuje się po to, aby odnieść jakiś cel. Niestety, to, o czym mowa w tym artykule to jakaś komunistyczna propaganda, która mówi, ze ludzie zakładają kooperatywy, żeby działać razem. Społem powstało w wyraźnym celu, aby przeciwstawić się konkurencji ze strony handlu żydowskiego oraz niemieckiego pod zaborem rosyjskim. Do tego zapomina się o kooperatywach produkcyjnych, czyli tym, z czym mamy do czynienia w krajach nordyckich, Francji, Włoszech, Szwajcarii. Warto przypomnieć, że 2 najwieksze sieci handlowe w Szwajcarii mają charakter spółdzielczy.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.90.12.112
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.