REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Kraje UE za zakazem geoblokowania w handlu internetowym

  • Autor: PAP
  • Data: 28-11-2016, 13:27
Kraje UE za zakazem geoblokowania w handlu internetowym
Fot. Shutterstock

Ministrowie państw UE przyjęli w poniedziałek projekt przepisów, przewidujących zakaz nieuzasadnionego geoblokowania, które uniemożliwia konsumentom dokonywanie zakupów albo dostęp do usługi online za pośrednictwem stron internetowych w innym kraju Unii.

REKLAMA

Według słowackiej prezydencji w Unii porozumienie zostało zaakceptowane kwalifikowaną większością głosów w Radzie UE. Polska była wśród kilku krajów przeciwnych przyjęciu zaproponowanego przez Słowację tekstu kompromisu.

"Uważamy, że propozycja wymaga dalszych konsultacji, szczególnie z partnerami społecznymi - powiedział wiceminister rozwoju Jerzy Kwieciński podczas posiedzenia Rady UE ds. konkurencyjności. - Musimy zapobiec ewentualnym negatywnym skutkom (przepisów) dla funkcjonowania rynku wewnętrznego (...). Trzeba uważać, by nie nakładać nieproporcjonalnie dużych dodatkowych ciężarów na sprzedawców, szczególnie na małe i średnie przedsiębiorstwa".

Według Kwiecińskiego propozycja nie zapewnia właściwej równowagi między ochroną konsumentów i przedsiębiorców a swobodą zawierania umów i kształtowania cen.

Nowe rozporządzenie ma skończyć z dyskryminacją konsumentów ze względu na ich narodowość, miejsce zamieszkania albo siedziby. Celem przepisów jest również pobudzenie handlu elektronicznego.

Praktyka geoblokowania, wykorzystywana zwykle pod pretekstem ochrony terytorialności prawa autorskiego, służy także interesom producentów i dystrybutorów, bo cena produktów często waha się w zależności od lokalizacji kupującego. System wykrywa zagraniczne IP lub numer karty kredytowej i automatycznie odcina możliwość korzystania z usługi lub oferuje zagranicznemu klientowi wyższą cenę.

Praktyki takie stosował do niedawna podparyski Disneyland, którego klienci, chcąc kupić pakiet promocyjny online, byli różnicowani w zależności od kraju, z którego pochodzą. Dopiero dochodzenie KE i nacisk z jej strony spowodowały, że firma wycofała się z takiego traktowania klientów.

Zgodnie z projektem rozporządzenia sprzedawca oferujący towary i usługi online nie będzie mógł stosować różnych warunków sprzedaży, w tym cen, w trzech przypadkach: jeżeli zakupiony towar jest dostarczany do kraju UE, do którego sprzedawca oferuje dostawę, albo do uzgodnionego punktu odbioru; jeżeli sprzedawca świadczy usługi drogą elektroniczną, np. usługi w chmurze, gromadzenie danych, usługi hostingowe czy zapory sieciowe (nie dotyczy to jednak sytuacji, gdzie chodzi o korzystanie z utworów chronionych prawem autorskim, np. e-książek); gdy konsument korzysta z usługi w kraju sprzedawcy, np. z pobytu w hotelu, wypożyczenia samochodu, biletów wstępu na wydarzenie sportowe czy kulturalne.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (14 946) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 171)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH