Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Handel

KRD: Branża handlowa ma wielki głód inwestycyjny

Aż 91 proc. firm z sektora handlowego wskazuje, że ma problemy z odzyskaniem należności - wynika z badania Krajowego Rejestru Długów i Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych. W efekcie znaczna część z nich wstrzymuje się z inwestycjami.

KRD: Branża handlowa ma wielki głód inwestycyjny
Adam Łącki, prezes Krajowego Rejestru Długów
Z kwartalnego badania "Portfel należności polskich przedsiębiorstw", autorstwa ekspertów z KRD i KPF, wynika, że na utrudnienia w realizowaniu projektów inwestycyjnych skarży się 38,2 proc. firm prowadzących działalność handlową. Jak podkreślono, jest to podstawowa bariera dla prowadzonego przez nich biznesu.

"Branża handlowa jest przykładem na to, że firmy w Polsce mają wielki głód inwestycyjny, ale zatory płatnicze utrudniają im realizację planów. Słaba sytuacja finansowa przedsiębiorstw, problem z uzyskaniem zapłaty za sprzedane towary i utrudniony dostęp do kredytów uniemożliwiają im swobodny rozwój. Niestety, problemy inwestycyjne to nie jest sprawa wyłącznie jednej branży, ale całej gospodarki. Inwestycje bowiem najmocniej przekładają się na wzrost gospodarczy w kraju. Kiedy ich nie ma, gospodarka kuleje" - stwierdził cytowany w środowym komunikacie prezes KRD Adam Łącki.

Firmy handlowe jako kolejną z poważnych barier wskazują utrudnienia w regulowaniu własnych zobowiązań - 35,2 proc. wskazań. Kolejnymi barierami są: redukcja zatrudnienia lub obniżka płac z powodu zaległych należności (16 proc.), wprowadzanie nowych produktów na rynek (15 proc.), podnoszenie cen produktów z powodu opóźnienia w płatnościach (7,6 proc.).

Eksperci wskazują też, że w stosunku do badania z poprzedniego kwartału o 5,8 proc. wzrósł odsetek firm handlowych, które przyznają, że ich sytuacja finansowa uległa pogorszeniu - uważa tak 27,1 proc. badanych przedsiębiorstw. Z kolei jeśli chodzi o prognozę na najbliższy kwartał, to branżę handlową cechuje umiarkowany optymizm. "37 proc. firm przewiduje, że ich sytuacja poprawi się, 11 proc. spodziewa się pogorszenia, a 52 proc. jest zdania, że nic się w tym temacie nie zmieni" - wskazano.

W badaniu nie odnotowano poprawy, jeśli chodzi o średni okres przeterminowania faktur. Z danych wynika, że w ubiegłym kwartale handlowcy czekali na płatności od kontrahentów średnio 3 miesiące i 21 dni. Tymczasem obecnie czas ten wydłużył się do 3 miesięcy i 28 dni.

Wskazano też, że w porównaniu do ubiegłego kwartału w firmach handlowych wzrosły wydatki ponoszone na obsługę zobowiązań. Obecnie wynoszą one 7 proc. wszystkich kosztów w przedsiębiorstwie, podczas gdy trzy miesiące temu było to 6,6 proc. "Oznacza to, że firmy te angażują coraz większe środki i zasoby, aby odzyskać zaległe należności od klientów i kontrahentów" - podkreślono.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Adam Łącki RSS ALERT    /    Krajowy Rejestr Długów RSS ALERT    /    zatory płatnicze RSS ALERT    /    zatory p RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.226.73.255
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.