Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Kryzys dotknął polski rynek centrów handlowych, firmy wstrzymują inwestycje

  • Autor: portalspozywczy.pl / Colliers International
  • Data: 18-05-2009, 16:57
Kryzys dotknął polski rynek centrów handlowych, firmy wstrzymują inwestycje
fot. www.regional.pl/

W pierwszym kwartale 2009 roku rynek powierzchni handlowych w Polsce zaczął odczuwać skutki globalnego kryzysu. W związku z brakiem transakcji na rynku inwestycyjnym i kłopotami z uzyskaniem finansowania zmniejszyła się liczba realizowanych centrów handlowych - budowa części projektów została opóźniona lub całkowicie wstrzymana i na razie nie są znane nowe terminy ukończenia realizacji - pisze w swoim raporcie Colliers International.

Deweloperzy, którzy mimo wszystko decydują się na rozpoczęcie inwestycji i potrzebują zewnętrznego finansowania, muszą liczyć się z większymi wymaganiami odnośnie stopnia wynajęcia projektu. Na chwilę obecną minimum 50 proc. powierzchni musi być zabezpieczone umowami typu pre-lease. Nie jest to proste zadanie, gdyż komercjalizacja przebiega obecnie wolniej niż jeszcze kilka miesięcy temu. Jest to efekt poszukiwania oszczędności przez część sieci, które chwilowo rezygnują lub opóźniają dalszą ekspansję.

Wysoki kurs euro również nie jest sprzymierzeńcem najemców, którzy płacą czynsz w obcej walucie. Poza tym proces decyzyjny po stronie najemców wydłuża się, gdyż starannie sprawdzają nowe projekty, aby wybrać najlepszy wariant wpisujący się w strategię rozwoju w czasach spowolnienia.

Nadal utrzymuje się trend zainteresowania mniejszymi miastami jako lokalizacjami dla nowych projektów handlowych. Na przestrzeni najbliższych dwóch, trzech lat to one będą obserwowały największy przyrost nowej podaży, pod warunkiem, że inwestorzy zdobędą finansowanie dla swych projektów.

Całkowita podaż obiektów handlowych w Polsce wynosi obecnie nieco ponad 6,8 milionów mkw. W I kwartale 2009 roku na rynek trafiło 133 000 mkw powierzchni handlowej. Największym projektem, którego otwarcie miało miejsce w minionym kwartale, jest poznańska Galeria Malta firmy Neinver (54 000 mkw GLA).

Obecnie nowa podaż, która ma zasilić rynek w 2009 roku, utrzymuje się na poziomie nieznacznie wyższym od ubiegłorocznego. Z drugiej strony z powodu obecnej sytuacji rynkowej część obiektów planowanych na koniec 2009 roku może się opóźnić i w efekcie nowa podaż będzie mniejsza i spadnie poniżej poziomu z 2008 roku.

W największych miastach zlokalizowane jest blisko 4,71 mln mkw nowoczesnych powierzchni handlowych, co stanowi blisko 69% istniejącej podaży.

Warszawa wciąż pozostaje głównym rynkiem handlowym w Polsce z nieco ponad 1 300 000 mkw. Drugie miejsce zajmuje Aglomeracja Śląska (885 500 mkw), a trzecie rynek trójmiejski (518 000 mkw). Następne w kolejności są Wrocław (blisko 500 000 mkw) i Poznań (490 000 mkw).

Pod względem nasycenia rynku Poznań z 863 mkw powierzchni handlowej przypadającymi na 1000 mieszkańców zajmuje pierwsze miejsce. Następna jest Warszawa z 805 mkw na 1000 mieszkańców. Zaraz za nią plasuje się Wrocław z 783 mkw na 1000 mieszkańców.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 508) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.