Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Kryzys finansowy uderza w polską gastronomię

  • Autor: Polska
  • Data: 29-10-2008, 07:57

Restauracje jako pierwsze odczuwają skutki kryzysu na rynku finansowym. Właściciele i menedżerowie lokali skarżą się na znaczny, sięgający 30 proc., spadek obrotów w porównaniu do miesięcy wakacyjnych - czytamy w dzienniku Polska.

Najbardziej ucierpiały restauracje najdroższe, nastawione na obsługę klientów biznesowych i turystów zagranicznych. Takie jak na przykład restauracja Venezia z warszawskiego Śródmieścia czy U Barssa, położona w sercu Starówki. - Po sezonie wakacyjnym zwykle obroty są niższe, ale nawet w ubiegłym roku o tej porze klientów było znacznie więcej - mówi Anna Osińska, menedżer restauracji U Barssa.

Nawet oblegane do tej pory puby notują niższe obroty. Kelnerzy skarżą się na mniejsze napiwki, a muzycy - że mają coraz mniej zajęcia.

- Często odwoływane są koncerty, drastycznie spadły nasze stawki, jeszcze niedawno mogłem w jeden wieczór zarobić 250-300 zł, teraz zaledwie 200 zł - mówi jeden z muzyków, proszący o anonimowość.

Specjaliści przyczyn zjawiska upatrują w coraz gorszych nastrojach konsumentów. - W październiku wskaźnik ufności konsumenckiej obniżył się aż o 6,5 pkt proc. i spadł do poziomu minus 13,1 pkt proc. To wynik najgorszy od kilkunastu miesięcy - podał wczoraj GUS.

Polacy coraz gorzej oceniają sytuację w kraju. Boimy się wzrostu bezrobocia, pogorszenia sytuacji finansowej swoich rodzin, obawiamy się, że nie będziemy mieli z czego oszczędzać.

Chociaż Polska gospodarka wciąż jeszcze rozwija się w tempie 4,8 proc., a nasze płace we wrześniu były o 10,9 proc. wyższe niż przed rokiem, to coraz więcej osób zaczyna odczuwać skutki kryzysu na rynku finansowym: rosną koszty kredytów, np. rata kredytu na kwotę 200 tys. zł we frankach w ciągu zaledwie kilku tygodni wzrosła o 100 zł. Również spadek cen akcji na giełdzie spowodował, że wielu Polaków poczuło się biedniejszymi i ostrożniej wydaje pieniądze. - Branża gastronomiczna należy do najbardziej wrażliwych na wszelkie objawy spowolnienia czy kryzysu. Spodziewam się, że w najbliższych miesiącach nasze wydatki na gastronomię nie będą już rosły tak szybko jak do tej pory - mówi dr Jan Marek Mołoniewicz, ekspert firmy Mo-Ja Consulting.

Jego zdaniem trzeba będzie zrewidować dotychczasowe prognozy, które mówiły, że rynek będzie rozwijał się w tempie nawet 7-8 proc. rocznie.

Eksperci jednak dodają, że Polacy tak łatwo nie zrezygnują z jadania w lokalach, bo przyzwyczaili się do pewnego stylu życia. - Badania pokazują, że w czasie kryzysu nie następuje natychmiastowe zahamowanie konsumpcji. Ludzie starają się utrzymać jak najdłużej obecny poziom życia - mówiła dr Iwona Kowalczuk z SGGW podczas konferencji Food Business Forum poświęconej m.in. obecnemu spowolnieniu na rynku gastronomicznym.

WIĘCEJ INFORMACJI

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Paweł JANuszek 16-06-2010, 11:06:
"Kryzys" czyli przewartościowanie rynków do realnej wartości nabywczej pieniądza innymi słowy zniknięcie wirtualnych pieniędzy z globalnych gospodarek ma swój wpływ na branżę gastronomii. Nie tak degradujący jak na przemysły zajmujące się spekulacjami, lichwą czy handlem "abstrakcją", ale ma.
Otóż w tym okresie urealnienia cała Prawda o branży gastronomicznej wyszła na jaw.
W dobie ogólnodostępnych produktów spożywczych i odpływu wirtualnego pieniądza ludzie bardziej kierują się odczuwaniem i zdrowym rozsądkiem! Wymyślne dania serwowane przez niby kucharzy przestały być już takie wymyślne, co więcej może i są smaczne (przyjemne) ale teraz okazuję się, że mało zdrowe (nie korzystne). Kolejną blokadą psychiczną wizyty w restauracji jest cena, która za danie gastro jest astronomiczna i tym sposobem traci się klienta, który zje podziękuje i wyjdzie już nie wracając bo sumienie mu na to nie pozwoli! Czy taki klient powie dobre słowo o serwisie – bardzo wątpliwe, a to przecież referencja dobrej kuchni to to z czego żyją restauratorzy.
Co więcej dzisiejsza tendencja ku naturalnej i zdrowej żywności to kolejny cios dla branży bo przecież to co naturalne jest tanie więc nie ma za bardzo na czym biznesu robić. Dzisiejszy klient, który lubi jednak gdzieś sobie spocząć i zjeść coś ciepłego w odpowiedniej cenie skłania się więc ku niezdrowemu jedzeniu typu fast – food i produktom cukierniczym, które z prawdziwą gastronomią nie mają nic wspólnego! Efekty tego typu stołowania się widać na ulicy, gdzie przechodzi widmo inwalidztwa napychające kiesy innej branży żyjącej z obłudy – medycznym.
Czy to więc oznacza kres zawodu kucharza i branży gastronomicznej? Otóż nie! Branża musi się przebranżowić i czym prędzej dostosować do nadchodzących zmian! Kucharz jako prawdziwy rzemieślnik ma arcyważną rolę do spełnienia miał i ma za zadanie inspirować klienta swoim kunsztem, zaskakiwać doskonałością i smakiem potraw, leczyć go czystą energią wywodzącą się z naturalnej żywności i trafiać tym sposobem do jego serca najkrótszą możliwą drogą poprzez żołądek!
Aby to czynić musi wkładać Miłość w to co robi, a to oznacza wybierać dla klienta to co jest korzystne, a nie to co jest przyjemne! Jego kuchnia jak i całe lokum, a więc Restauracja powinny być swoistym Centrum Inspiracji w tym przypadku opartym na sztuce kucharzenia. Doskonałość jak wiemy tkwi w prostocie, a więc dania zgodnie z zasadami pracy żołądka mają być prostolinijne, potężne energetycznie, świeże i świetnej jakości prędzej niż w dużej ilości!
Dzisiaj jednak prawdziwa kuchnia musi zawalczyć o swoje - nie biernie oczekując na klienta, ale aktywnie o niego zabiegając poprzez uruchomienie własnej produkcji spożywczej stającej silnie do konkurencji z tymi cukrami złożonymi w różnych formach i pseudo mięsem owieniętym drożdżami i spulchniaczami piekarniczymi. Trzeba w każdym możliwym momencie wzmacniać świadomość żywieniową klienta, która zaowocuje jego lepszym samopoczuciem = zdrowiem i z wdzięczności powrotem do oferowanych przez Nas prawdziwych i inspirujących usług. Prawdziwy kucharz jest więc Rycerzem o zdrowie klienta! Gdy Prawda wychodzi na jaw to Kuchnia Prawdy rozkwita jak należy, gdyż oparta jest na marketingu Prawdy! Zgodnie z maksymą: Co zasiejesz to zbierzesz obdarowujemy klienta Miłością i tego oczekujemy w zamian – nie może być inaczej!
Już teraz zainwestuj w Prawdę i zdrowie Twojego klienta przecież imprezy okolicznościowe nie potrwają cały rok! Zapraszamy Państwa do zapoznania się z naszą Ofertą szkoleniową, pokazową, cateringową i franczyzową.
Gwarancja zdrowia = Gwarancją sukcesu!
Każda zmiana na lepsze jest wskazana bo "kto nie ryzykuje wszystkiego, ten traci wszystko" – Jezus Chrystus

www.kuchniaprawdy.blogspot.com

Zobacz wszystkie komentarze (1)

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (24 444) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH