REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Kryzys?! Polacy ruszyli do supermarketów i dyskontów. Zbankrutowało 5 proc. małych sklepów

  • Autor: PAP
  • Data: 28-06-2012, 09:51
Kryzys?! Polacy ruszyli do supermarketów i dyskontów. Zbankrutowało 5 proc. małych sklepów
Sklepy wielkoformatowe w 2011 roku sprzedały 50 proc. wszystkich towarów spożywczych, podczas gdy w roku 2010 było to o 3 punkty procentowe mniej

Swoje podstawowe zakupy Polacy robią głównie w sklepach wielkopowierzchniowych - wynika z badań firmy Nielsen. To tam w zeszłym roku kupiliśmy 50 proc. towarów spożywczych i 52 proc. chemicznych. Upadają zaś małe sklepiki; w 2011 roku zamknięto 5 proc. z nich.

REKLAMA

Według kryteriów badaczy Nielsena, sklepy wielkoformatowe to hipermarkety, czyli placówki o powierzchni powyżej 2,5 tys. m kw., oraz supermarkety, liczące od 301 do 2,5 tys. m kw. W tej drugiej kategorii mieści się większość sklepów dyskontowych.

- Wielki format zyskuje na znaczeniu w sprzedaży produktów spożywczych oraz stanowi ponad połowę sprzedaży koszyka chemicznego - przekazała PAP analizująca wyniki badań Anna Szymańska z Nielsena.

Jak wskazała, tego rodzaju sklepy w ubiegłym roku sprzedały 50 proc. wszystkich towarów spożywczych, podczas gdy w roku 2010 było to o 3 punkty procentowe mniej. - Cały ten wzrost został wygenerowany wyłącznie przez sieci dyskontowe - podkreśliła.

W przypadku tzw. koszyka chemicznego udział sklepów wielkoformatowych w całości zakupów Polaków wyniósł 52 proc., czyli tyle, ile rok wcześniej. - Tutaj także obserwujemy wzrost znaczenia dyskontów, podczas gdy pozostałe kanały wielkoformatowe tracą na znaczeniu - zauważyła Szymańska.

Hipermarketów w ciągu 2011 roku przybyło 7 proc., a supermarketów - 8 proc. W przypadku sklepów dyskontowych o powierzchni powyżej 300 m kw. wzrost sięgnął 13 proc. Nielsen jako najbardziej dynamiczne wymienia tu sieci handlowe: Biedronka, Lidl, Netto i Aldi.

Jak wskazali badacze, dyskonty są otwierane w najbardziej dogodnych dla klientów lokalizacjach, czyli w pobliżu ich miejsc zamieszkania. W efekcie to te placówki przejmują coraz większą część codziennych zakupów Polaków, głównie kosztem najmniejszych sklepików czy kiosków.

Jednocześnie na podstawie wyników prowadzonego przez firmę Nielsen badania "Shopper Trends" badacze uznali, że coraz większe zainteresowanie zakupami w sklepach wielkoformatowych wiąże się z obniżeniem nastrojów polskich konsumentów. - Polacy odczuwają wzrost cen, coraz gorzej oceniają perspektywy pracy na polskim rynku, a także obawiają się o swoje finanse. Konsekwencją jest szukanie oszczędności, a co za tym idzie - wybieranie sklepów o najniższych cenach - wskazała Szymańska.

Według niej z roku na rok przybywa osób deklarujących, że właśnie w dyskontach zostawiają najwięcej pieniędzy. Oprócz niskich cen atutem sklepów dyskontowych jest dla ankietowanych właśnie dogodna lokalizacja.

KOMENTARZE: (4)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • tubylec 25-07-2012, 10:02:
Codziennie chodzimy do pracy(jeśli ją jeszcze mamy) i martwimy się czy nasza firma przetrwa i będziemy dalej pracować. A firma szefa ma potężny problem żeby przetrwać na rynku bo coraz trudniej sprzedać swoją produkcje lub towary bo jest coraz mniej polskich sklepów, hurtowni.Wiec mamy problem bo jak szef zamknie firme to NIE MAMY PRACY. Nastepnie po robocie zapieprzamy do biedronki , lidla bo tam niby taniej ,lepiej poprostu miodzio dają za pół darmo! I tak rozwijamy zagraniczne sieci niszczymy SWOJE MIEJSCA PRACY i pieprzymy jak to jest źle! LUDZIE SAMI SOBIE FUNDUJECIE BEZROBOCIE. POPROSTU GŁUPIEGO POLAKA ZAWSZE MOŻNA ZROBIĆ W TRĄBE ! I TAK NARÓD SAM SIEBIE POZBAWIA PRACY WZBOGACAJĄC NA POTEGE ZAGRANICZNYCH DOBRODZIEJÓW.Totalnie głupi naród ! A ceny w marketach też są różne nie mówiąc o oszukanych - mniejszych wagach i pojemnościach - nie wszystko tam jast takie tanie.
  • przedsiębiorca 30-06-2012, 11:15:
wszyscy się podniecają obcym kapitałem a czy ten obcy kapitał handarz płaci podatki do U.S. i podatki gruntowe jak wszyscy czy ma ulgi?
  • p 29-06-2012, 12:16:
prawda nie reklamujcie tak te sklepy, bo cen nie mają niższych, jakość różna, świeżość też, często kupuję w sklepach osiedlowych ze względu na jakość, na bazarach warzywa bo cenowo są porównywalne z dyskontami, a duzo ładniejsze i mie muszę wystawać w kolejkach.
Także klienci nie bujcie się sklepów osiedlowych

Zobacz wszystkie komentarze (4)

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (28 308) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH