Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Kryzys: Sieci tracą ponad miliard złotych na kradzieżach, coraz częściej łupem złodziei pada żywność

  • Autor: portalspozywczy.pl / PR
  • Data: 17-09-2009, 11:08
Kryzys: Sieci tracą ponad miliard złotych na kradzieżach, coraz częściej łupem złodziei pada żywność

Do tej pory produktami najbardziej narażonymi na kradzież były maszynki do golenia, perfumy, płyty DVD oraz konsole do gier. Teraz do tej grupy dołączyły kolejne, a wśród nich również artykuły żywnościowe. Wśród tych ostatnich najbardziej narażona na kradzież jest żywność paczkowana, szczególnie wędliny i sery.

Bezpośrednią przyczyną zmian jest obniżka dochodu konsumentów. Nie stać ich obecnie na zakup tylu dóbr, co przed kryzysem albo nie mogą sobie pozwolić na produkty określonej jakości. Dlatego poszukują sposobów, żeby zrekompensować sobie tę stratę.

- Konsumenci przywykli do pewnego poziomu życia i trudno im z niego zrezygnować. Dlatego teraz kradną te towary, które wcześniej nabywali legalnie - mówi prof. Joshua Bamfield z Centre for Retail Research w Nottingham, niezależnej organizacji, która co roku publikuje Światowy Raport o Kradzieży w Handlu Detalicznym (Global Retail Theft Barometer, GRTB). Najnowsza edycja raportu zostanie opublikowana w listopadzie.

Jest to alarmujące zjawisko dla wszystkich detalistów. Taka sytuacja wymusza bowiem na nich rozszerzenie działań związanych z zapobieganiem kradzieży również na dobra powszechnego użytku. Coraz częściej odnotowywane są kradzieże towarów, po które wcześniej złodzieje nie sięgali.

- Redukcja budżetu na działania zapobiegające kradzieżom jest w wielu przypadkach krótkowzroczne. Wartość nie zabezpieczonego i w konsekwencji skradzionego towaru może bowiem znacznie przewyższyć poczynione oszczędności - zwraca uwagę Robert Pilewski, Shrink Management Systems Business Manager w Checkpoint Systems.

- Oszczędności próbuje się uzasadniać tzw. regułą 80:20, zgodnie z którą 80% problemów jest generowana przez zaledwie 20% przyczyn, dowodząc, że większość kwestii można rozwiązać niewielkimi środkami. Jednak z drugiej strony należy brać pod uwagę, że nie można ograniczać kosztów w nieskończoność. Jeżeli uszczupli się i tak skromne w wielu przypadkach budżety na systemy antykradzieżowe, może okazać się, że efektem takich oszczędności będzie dramatyczny wzrost strat - dodaje Pilewski.

Kradzieże ze strony nieuczciwych klientów to jedno. Poważnym problemem są również pracownicy sklepów. Zgodnie z II Światowym Raportem o Kradzieży w Handlu Detalicznym (GRTB2), w Polsce odsetek kradzieży dokonywanych właśnie przez pracowników wyniósł ponad 36%. Był to jeden z najwyższych wskaźników w Europie. Do tego należy jeszcze dodać jeszcze 18,5% wszystkich strat, które stanowią pomyłki wewnętrzne i oszustwa pracowników.

WIĘCEJ INFORMACJI

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (21 364) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 263)


Polecane oferty


Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH