Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Kto może zyskać na protekcjonizmie w handlu?

  • Autor: ŁR, portalspozywczy.pl
  • Data: 07-07-2015, 18:56
Kto może zyskać na protekcjonizmie w handlu?
Zakres stosowania ograniczeń węgierskich uzależniony jest od wielkości sprzedaży sieci lub od wielkości sklepów (fot. PTWP)

Jedynymi segmentami rynku handlowego w Polsce, które nie ucierpiałyby na wprowadzeniu ograniczeń analogicznych do rozwiązań węgierskich, czy wręcz mogłyby na nich zyskać, są niezależne sklepy typu convenience poniżej 200 mkw. oraz ich sieci skupiające nie więcej niż kilkanaście własnych punktów sprzedażowych - oceniają analitycy PwC.

Według ekspertów PwC polityka węgierskiego rządu ma dwa podstawowe cele: zwiększenie udziału „dużych” zagranicznych przedsiębiorstw w finansowaniu budżetu państwa, oraz osłabienie pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstw z dominującym udziałem kapitału zagranicznego wobec krajowej konkurencji. Znalazło to wyraz w konstrukcji ograniczeń - w większości przypadków zastosowano kryteria oparte o wielkość sprzedaży sieci lub o wielkość sklepów.

Jedynymi segmentami rynku w Polsce, które nie ucierpiałyby na wprowadzeniu analogicznych ograniczeń, czy wręcz mogłyby na nich zyskać, są niezależne sklepy typu convinience poniżej 200 mkw. oraz ich sieci skupiające nie więcej niż kilkanaście własnych punktów sprzedażowych.

Wśród ograniczeń węgierskich są trzy, które powodują bezpośrednie obciążenie finansowe przedsiębiorcy. Ich obowiązywanie uzależnione jest od wielkości przychodów sieci. Są to: tzw. Podatek Kryzysowy (obowiązujący do stycznia 2013 roku), Podatek od Przychodów z Reklam (tzw. ATA) oraz opłata za kontrolę żywności.

Pierwszy z nich obowiązywał od października 2010 do stycznia 2013 roku i był nazywany „podatkiem
kryzysowym”. Oprócz sektora handlu detalicznego obejmował on także firmy działające w branży
energetycznej i telekomunikacyjnej. Podstawą podatku, były przychody netto ze sprzedaży produktów natomiast stawka podatku była naliczana progresywnie dla czterech progów. W przypadku wprowadzenia go w Polsce, podmioty działające na rynku handlu detalicznego, których przychody nie przekraczają 28 mln zł obejmowałaby stawka 0 proc., natomiast przychody największych sieci, obciążone podatkiem w wysokości 2,5 proc. od przychodów przekraczających 5,6 mld złotych. Nierównomierny wzrost stawek i progów nie pozostawia wątpliwości, co do represyjnego wobec największych podmiotów charakteru.

Podatek od przychodów z reklam jest skierowany głównie w rynek mediów a najmocniej może uderzyć w duże stacje telewizyjne. Opodatkowane są w nim przychody uzyskane ze sprzedaży materiałów reklamowych – elektronicznych, drukowanych, gadżetów, billboardów a także np. czasu antenowego i powierzchni na budynkach. Ponadto, zamawiający reklamę lub materiały reklamowe może stać się płatnikiem podatku w sytuacji, gdy wykonawca usługi nie wypełni swojego obowiązku podatkowego. W takim wypadku, w warunkach polskich, naliczony byłby mu podatek w wysokości 20 proc. od miesięcznych wydatków na reklamę przekraczających 140 tys. złotych. Ponadto, usługi i produkty reklamowe bez potwierdzenia wypełnienia zobowiązania podatkowego nie będą mogły być traktowane jako koszty uzyskania przychodu. Wysokość regularnych stawek podatkowych w sposób radykalny uderzała w największe stacje telewizyjne, na Węgrzech głównie w stację RTL.

Rynek handlu detalicznego jest tradycyjnie sektorem o jednym z największych nakładów na reklamy i przez to bardzo narażonym na podwyżki ich cen. Według przedstawicieli branży handlu detalicznego ich nakłady na reklamę, w przypadku największych firm, w stosunku do przychodów stanowią ok. 3,3 proc. oraz 1,5 proc. w przypadku pozostałych. W opinii respondentów przebadanych przez PwC, budżety firm z branży przeznaczone na reklamę pozostaną na zbliżonym poziomie, jednocześnie jednak oceniają, że wzrost cen reklam o 10 proc. może przełożyć się na 1 proc. wzrost cen produktów. 

Większe sieci handlowe, oprócz bycia nabywcą usług i materiałów reklamowych, są także ich wydawcami. Podstawowym medium, są w tym przypadku gazetki i ulotki promocyjne. Choć w większości reklamują produkty należące do sieci i stanowią jeden z kosztów sprzedaży, to mogą zawierać reklamy zamawiane bezpośrednio przez producentów. Respondenci oszacowali, że wpływy sieci handlowych z tego tytułu sięgają ok 1 proc. ich przychodów. Oznacza to, że tylko sieci o sprzedaży większej niż 2,8 mld złotych będą bezpośrednimi płatnikami podatku. Mniejsze sklepy i sieci nieprowadzące akcji marketingowych o ogólnopolskim zasięgu mogą ani pośrednio ani bezpośrednio nie odczuć wprowadzenia podatku o tej konstrukcji. Natomiast można spodziewać się znacznego spadku ilości emitowanych reklam telewizyjnych w największych stacjach.

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Filip 07-07-2015, 23:57:
Brawo!
Opodatkowanie przychodów z reklam to naprawdę dobry pomysł. Może w końcu skończyłby się ten zalew reklam, których w większości i tak nikt nie chce oglądać w TV czy znajdować w swoich skrzynkach na listy.
Obowiązkowe opłaty za urzędowe badania żywności to także rozsądna propozycja. Zwracam uwagę szczególnie na marki własne, ale nie tylko. Dla klientów powinno poskutkować to wzrostem jakości i bezpieczeństwa żywności. Oczywiście o ile za opłatami, będą rzeczywiście szły także kontrole i badania.

Zobacz wszystkie komentarze (1)

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (24 444) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH