Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Handel

Luis Amaral, prezes Eurocash w gronie miliarderów

51-letni Luis Amaral dołączył właśnie do grona klubu miliarderów. Dokonał tego dzięki sieci hurtowni Eurocash, którą przejął w 2003 roku i zwielokrotnił jej zyski. Jak informuje gazeta.pl, agencja Bloomberg szacuje jego majątek na 1,1 mld dolarów.

Luis Amaral, prezes Eurocash w gronie miliarderów
Prezes Grupy Eurocash Luis Amaral
120 mln zł - za tyle w 2003 roku Amaral przejął sieć hurtowni Eurocash zaopatrującą sklepy w żywność, chemię gospodarczą, alkohol i papierosy. 

W 1995 roku w Polsce pojawił się Amaral - wówczas pracował dla Jeronimo Martins i pomagał rozwijać Biedronkę. Potem na kilka lat przeniósł się do Ameryki Południowej, a do naszego kraju wrócił w 2003 roku.

Spółka Jeronimo Martins nie była zadowolona z wyników Eurocashu i bez większego żalu sprzedała sieć hurtowni Amaralowi. - Jeronimo Martins był wtedy w kiepskiej sytuacji. Niewielu ludzi wierzyło, że Eurocash przetrwa - mówił kilka lat temu Amaral o tej transakcji.

Dziś Eurocash to największy dystrybutor żywności i innych dóbr nietrwałych w Polsce z 19-proc. udziałem w rynku. W pierwszych dziewięciu miesiącach ubiegłego roku przychody Eurocashu wzrosły o 68 proc. w skali roku i wyniosły 12,4 mld zł. Sam Amaral zapowiada, że to dopiero początek - w 2015 roku chce, by Eurocash notował przychody rzędu 20 mld zł, a docelowo - nawet 30 mld zł rocznie.

Chce to zrobić zarówno dzięki rozwojowi organicznemu, jak i serii przejęć - największe nastąpiło na początku 2011 roku, gdy za blisko miliard złotych Eurocash przejął od Emperii Grupę Tradis.

W 2005 roku Amaral wprowadził Eurocash na giełdę i od tego czasu wartość spółki wzrosła 15-krotnie. Najwięcej zyskał na tym właściciel, który w tym roku dołączył do prestiżowego Bloomberg Billionaires Index. Obecnie Amaral ma 44 proc. akcji w Eurocashu, które warte są ok. 910 mln dol. Do tego należy doliczyć 220 mln dol. z dywidend i sprzedaży akcji - wylicza Bloomberg. W sumie więc portugalski biznesmen zarobił w Polsce ok. 1,1 mld dol. 

- To prawdziwy wizjoner, który stworzył biznes idealnie dostosowany do polskiego rynku. Eurocash pomógł tradycyjnym sklepom przetrwać w walce z wielkimi supermarketami - komentuje Jakub Krawczyk, analityk z Raiffeisen Centrobank AG.

Obecnie Eurocash ma 150 hurtowni typu Cash & Carry w całym kraju oraz sieć ok. 10 tys. sklepów partnerskich m.in. Lewiatan, abc, Delikatesy Centrum.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Eurocash RSS ALERT    /    Tradis RSS ALERT

KOMENTARZE (4)

  • janusz 2013-01-24 00:04:32
    euro pomógł przetrwać? dobre .... zapytajcie tych z DC czy takie uśmiechy mają na ustach. nie piszę o podkarpaciu. tradis też przechodzi wielką burzę i najbardziej z tego ucieszył się dział handlowy. biedrona i eurocash jednak mają dalej coś wspólnego :) dobijanie detalu.
  • fbodek 2013-03-08 20:51:32
    Dokładnie. Pracowałem w Carmencie 9 lat. Jeszcze za czasów jak był polski. Po wejściu Eurocashu redukcje.
  • Karol 2013-03-23 16:22:43
    Panie Luisie gratulacje,a przede wszystkim za walkę z bezrobociem.Pan Bóg nie rychliwy ale sprawiedliwy.Wesołych Świąt!
  • Niewolnik banku 2016-05-14 12:03:40
    Ciekawe czy znacie znaczenie słowa Lewiatan?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.159.44.54
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku

Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.