Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Maciej Ptaszyński, PIH: Podatek od sieci handlowych dotkliwie uderzy w małe firmy

  • Autor: Olimpia Wolf, www.portalspozywczy.pl
  • Data: 26-01-2016, 12:56
Maciej Ptaszyński, PIH: Podatek od sieci handlowych dotkliwie uderzy w małe firmy
Podatek od sieci handlowych dotkliwie uderzy w małe firmy. Fot. Polska Izba Handlu

– Podatek od sieci handlowych ograniczy rentowność małych i średnich firm, które nie będą mogły konkurować z dyskontami i hipermarketami, a przecież istotą ustawy miała być ochrona polskich małych i średnich firm handlowych – mówi serwisowi portalspozywczy.pl Maciej Ptaszyński, Dyrektor Generalny Polskiej Izby Handlu.

Ministerstwo Finansów 25 stycznia przedstawiło założenia ustawy o podatku od sieci handlowych.  Markety będą płacić trzy stawki podatku od obrotów. Stawka podstawowa będzie wynosić 0,7 proc., a pozostałe – 1,3 proc. i 1,9 proc. Podatek będzie też zawierać kwotę wolną, wynoszącą 18 mln zł rocznego obrotu.

– Nie jesteśmy do końca zadowoleni z przyjętych założeń. Kwota wolna dotyczy tak naprawdę mikroprzedsiębiorstw, a małe i średnie firmy z obrotami na poziomie odpowiednio 45 i 225 mln zł obrotu rocznie, nie będą przez ustawę wspierane. A taki był pierwotnie zamysł, aby wprowadzić podatek, który wyrówna szansę mniejszych polskich firm w stosunku do zagranicznych sieci dyskontowych i hipermarketów – mówi serwisowi portalspozywczy.pl Maciej Ptaszyński, Dyrektor Generalny Polskiej Izby handlu.

Dodaje, że podatek w wysokości 0,7 proc. to potężne obciążenie, które tak naprawdę dotyka spółdzielnie, małe sklepy rodzinne i osiedlowe, których rentowność wynosi zaledwie 0,5 proc.

– W najlepszym razie podatek pochłonie rentowność tych firm, a skutkiem będzie ograniczenie w istotny sposób ich możliwości inwestycyjnych i rozwojowych – tłumaczy Maciej Ptaszyński.

Podkreśla, że podatek w wysokości 1,9 proc. od handlu w soboty, niedziele i święta jest bardzo wysoki.

– Słyszeliśmy, że rząd chce ograniczyć handel w niedzielę, ale dlaczego w projekcie jest mowa o sobotach? Sieci generują wtedy aż 40 proc. swoich obrotów. Czyli tak naprawdę, wyliczając średnią ważoną, zabierze się sieciom handlowym więcej niż 1,9 proc. – wyjaśnia Maciej Ptaszyński.

Podsumowuje, że jeśli ustawa o podatku od sieci handlowych wejdzie w życie w obecnym kształcie, efekt będzie całkowicie odwrotny od zamierzonego: małe i średnie polskie sieci handlowe nie będą miały wsparcia, a jedynie dodatkowe koszty.

– Polska Izba Handlu czeka na szczegółu projektu – dodaje Maciej Ptaszyński.

Przypomnijmy – stawka 0,7 proc. ma obciążać przychód nieprzekraczający w danym miesiącu kwoty 300 mln złotych. Stawka 1,3 proc. ma być płacona od nadwyżki przychodu ponad 300 mln złotych w tym miesiącu. Stawka 1,9 proc. ma obowiązywać od przychodów ze sprzedaży detalicznej prowadzonej w soboty, niedziele i inne dni ustawowo wolne od pracy (to ostatnie kryterium odnosić się będzie do tych sprzedawców detalicznych, którzy na mocy przepisów będą prowadzili sprzedaż w takie dni).

Podatek od marketów ma być jednym z dodatkowych źródeł dochodów, z których sfinansowany ma być, według programu PiS, m.in. program 500+. W myśl projektu budżetu na 2016 rok dochody z podatku od marketów powinny wynieść ok. 2 mld zł rocznie.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (8)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Sceptyk 02-02-2016, 10:16:
Patrząc perspektywicznie to czeka nas Grecja. Kwestia tylko jak szybko. A potem na kolanach będziemy błagać Unię o pomoc.
  • Bea 29-01-2016, 12:01:
Podatek od sieci i banków ma iść dla polskich rodzin prawie bezpośrednio! A więc rodziny wydadzą swoje 500 zł na dziecko także w supermarketach. Obroty sieci wzrosną! przy okazji inne usługi zarobią z tego podatku-firmy szkoły językowe, firmy turystyczne itp. Pieniądze te bardzo szybko wrócą na rynek i rozkręcą popyt i obroty! Starsi ludzie dostaną bezpłatne leki i też zaoszczędzone pieniądze kupią sobie lepszą szynkę w supermarkecie lub w sklepiku lub nawet płaszcz czy telewizor. Właściciele sklepów i zarządy też więcej dostaną ,bo 500 zł na dziecko( jeśli mają dzieci). A jeszcze jak wzrosną wynagrodzenia !i jak wzroście kwota wolna! Trzeba patrzeć perspektywicznie !Będzie dobrze szybciej niż myślicie.
  • Słonik 28-01-2016, 09:19:
Z tego co Tola mówisz wynikałoby, że tylko sklepy detaliczne zarabiają w tym łańcuszku dystrybucji, a reszta - dystrybutorzy (sic) i producenci (sic sic) prawie dokładają do interesu :) Patrząc w skali makro środek cięzkości przesunie się w kierunku mniejszych firm redukując przewagę wynikającą z efektu skali.

Zobacz wszystkie komentarze (8)

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 640) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.