Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Małe firmy mogą także wygrywać na rynku

  • Autor: Maria Andrzej Faliński
  • Data: 01-09-2008, 17:25

Pod względem konkurencyjności, nie wygramy raczej na rynkach światowych z masowymi producentami taniej żywności, powtarzalnej w dużych wolumenach.

Mamy tam szanse na zajęcie pozycji uzupełniającej, w standardzie oraz powyżej średniej "półki" w niszach żywności wysoko pozycjonowanej (dzięki oryginalności, czystości ekologicznej, atrakcyjności odżywczej, itp.). Kłopot jednak w tym, że to co najlepsze tkwi w mniejszych firmach. One zaś nie są przygotowane do współpracy z dużym dystrybutorem lub silnie konkurencyjnymi rynkami niszowymi w innych krajach. Duże firmy od lat świetnie sobie radzą. Problem tkwi w efektywnym przygotowaniu firm małych. Pojawiają się pierwsze jaskółki - projekty współpracy z mniejszymi firmami, realizowane przez firmy typu cash&carry, sieci hipermarketów, itp.

Pora jednak te doświadczenia przenieść na plany wsparcia eksportu. Tu potrzebna jest życzliwa współpraca z instytucjami publicznymi, wykorzystanie środków publicznych ku realizacji tych projektów, właściwe ustawodawstwo w stosunku do PPP i zasad kreowania i wykorzystania funduszy wsparcia i promocji dla tych firm. To węzeł gordyjski, a jego Aleksandra póki co nie widać. Paradoksalnie więc, im trudniejsze wyzwanie organizacyjne, tym większa szansa na sukces, z produktem komplementarnym, pochodzącym z oryginalnych, choć rozproszonych źródeł. Ujednolicenie i powtarzalność dostaw, to niestety dopiero początek drogi, ale tu są "konfitury" i sukces eksportowy mniejszych graczy rynku żywnościowego.

Pomysłów jest wiele i osiągniętych sukcesów również. A kto pyta nie błądzi... Pora zapytać więc o drogę wielkie firmy dystrybucyjne, podjąć partnerski dialog na zasadzie win-win.

Dystrybutorzy wesprą eksport

Zostawmy promocje wielko-wolumenowych partii produktów markowych wielkim firmom - wiedzą jak to robić, szczególnie, gdy są polską częścią ponadnarodowych koncernów. To od nich pochodzi ok. 60 proc. wartości polskiego eksportu żywności. Szansą i problemem zarazem jest pozostałe 40 proc. Tu wielkie pole do popisu mają projekty marek własnych, skutecznie konkurujące z produktami markowymi. Ich atrakcyjność cenowa to pierwszy walor i zapowiedź sukcesu, ale... tylko dla producenta, zdolnego udźwignąć wymogi produktu „private label" na rynek europejski lub azjatycki.

Problem jednolitości produktu, jego parametry, promocję i zarządzanie sprzedażą weźmie na siebie dystrybutor - jest to stosunkowo łatwe wejście w eksport. Aktualnie, gdy polski pieniądz jest mocny, produkcja pod tanią sprzedaż jest trudna. Warto jednak spróbować dziś - by zająć miejsce wcześniej przed licznymi konkurentsmi; co nastąpi w czasach gorszej koniunktury, czyli dla taniego produktu lepszej. Myślę, że eksport poprzez markę dystrybutora to niezła droga do sukcesu dla firmy średniej.

Pierwszą część felietonu mozna znaleźć pod linkiem: Ceny mają wielkie oczy

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Mały przedsiębiorca 05-09-2008, 10:07:
A może duże firmy zamiast płacić w terminie niech zaczną płacić gotówką małym firmą !!!
Wtedy mała firma nie będzie miała problemów z płynnością finansową a duże firmy nie będą dodatkowo zarabiać na obracaniu nie swoimi pieniędzmi.

Zobacz wszystkie komentarze (1)

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 138) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH