REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Małe sklepy upadają, ale rynek handlu tradycyjnego nie kurczy się

  • Autor: portalspozywczy.pl, PB
  • Data: 05-02-2014, 08:48
Małe sklepy upadają, ale rynek handlu tradycyjnego nie kurczy się
Andrzej Gantner, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności (PFPŻ). Fot. PTWP

W najbliższym czasie można spodziewać się upadku kolejnych 2-3 tys. sklepów tradycyjnych, ale nie będzie to oznaczało skurczenia się rynku handlu tradycyjnego. Wypadają te sklepy, które były w złych lokalizacjach lub nie potrafiły dopasować się do oczekiwań klientów - ocenia Andrzej Gantner, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności (PFPŻ).

REKLAMA

- Patrząc na to, w którym kierunku idą obecne dyskonty, można spodziewać się prób wprowadzenia marek prywatnych przez sieci sklepów tradycyjnych. Z resztą te próby już się zaczęły. Chodzi tu o marki własne w sieciach, których sklepy możemy uznać za należące do handlu tradycyjnego, czyli chociażby takich jak sieć Lewiatana - mówi Andrzej Gantner.

- Do pomysłu wprowadzania marek własnych przez małe sklepy podchodzę sceptycznie. Uważam, że każdy format ma swoją specyfikę. Jeżeli ją zatraci, to straci swoje przewagi. Siłą małych sklepów są produkty świeże i markowe, oraz czas i wygoda zakupów - dodaje.

Jego zdaniem, na pewno będzie następowało sieciowanie małych sklepów.

- Poza tym, sądzę, że ubędzie nam kolejnych 2-3 tys. sklepów tradycyjnych, co nie oznacza, że wartość obrotu sklepów tradycyjnych zmniejszy się. Mimo, że ubywa sklepów, ich udział w obrocie gwałtownie nie spada. Okazuje się, że wypadają te sklepy, które były w złych lokalizacjach, lub nie potrafiły dopasować się do oczekiwań klientów. Myślę, że w Polsce nie grozi nam wariant francuski handlu detalicznego - ocenia ekspert.

Ponadto, w tym roku można spodziewać się dalszego wzrostu formatu sklepów dyskontowych, przede wszystkich dwóch największych graczy na tym rynku, którzy powoli przestają w pełni spełniać warunki dyskontu.

- Oznacza to, że być może w Polsce pojawia się coraz więcej przestrzeni dla tzw. hard dyskontu. To co powoduje, że nie ma w Polsce hard dyskontu, to doświadczenia z lat 90-tych, kiedy pierwsze hard dyskonty zupełnie nie trafiły ze swoją ofertą w oczekiwania polskiego konsumenta. Niska jakość nawet za najniższą cenę, w fatalnie wyglądającym sklepie. Polacy tego nie kupili, bo byliśmy za bardzo spragnieni rzeczy ładnych, ładnie zapakowanych i podanych - mówi Andrzej Gantner.

Nadal bardzo trudno będzie sklepom wielkopowierzchniowym. Jak zauważa Andrzej Gantner, hipermarkety walczą zarówno z handlem tradycyjnym, jak i z dyskontowym, a także z pewnymi swoimi wadami, np. dotyczącymi dużej powierzchni, ograniczającej możliwość ekspansji.

- Każdy z dużych formatów próbuje znaleźć dla siebie rozwiązanie. Moim zdaniem okres w którym hipermarkety próbowały przerobić się na dyskonty mamy już za sobą, te sklepy będą szły w kierunku dobrych marek, jakości i atrakcyjnego, zróżnicowanego asortymentu - mówi dyrektor generalny PFPŻ.

Przeczytaj także:

Prezes PIH: Polski handel zostanie zdominowany przez dyskonty

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (23 371) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH