Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Małe sklepy w 2017 r. traciły udział w rynku

  • dlahandlu.pl
  • Autor: dlahandlu.pl
  • Data: 26-03-2018, 11:43
Małe sklepy w 2017 r. traciły udział w rynku
Fot. shutterstock

Według danych Nielsena, na które powołuje się Eurocash, w 2017 roku wartość rynku produktów FMCG w Polsce wzrosła w 2017 r. o 4,3 proc. w porównaniu z rokiem 2016. W ubiegłym roku najbardziej traciły małe sklepy, o powierzchni do 40 m2, w których sprzedaż spadła niemal o 5 proc. Natomiast najmocniej – o 9,4 proc. – wzrosły małe supermarkety, czyli sklepy o powierzchni od 100 do 300 m2. Według Eurocash, w kolejnych latach brak jest przesłanek do dalszego znaczącego ograniczania roli handlu małoformatowego.

Zgodnie z danymi Nielsen, Całkowity udział wartości sklepów wielkoformatowych w ostatnim roku nie uległ znaczącej zmianie i w 2017 roku wyniósł ok. 57 proc. Udział sklepów małoformatowych w 2017 r. wyniósł blisko 43 proc. i jest na zbliżonym do poprzednich lat poziomie.

W tym samym czasie liczba sklepów małoformatowych spadła o 3,4 proc. osiągając poziom ok. 94,6 tysiąca placówek na koniec roku 2017 (duże, średnie i małe sklepy spożywcze, sklepy specjalistyczne, kioski i stacje benzynowe).

Najszybciej spadającą grupą sklepów małoformatowych są małe sklepy spożywcze o powierzchni do 40 m2 co przekłada się na spadek sprzedaży o 4,9 proc. w porównaniu do roku ubiegłego. Sprzedaż tych sklepów jest natomiast kompensowana wzrostami sprzedaży małych supermarketów o powierzchni od 100 do 300 m2 które zanotowały wzrost sprzedaży o 9,4 proc. r/r, co tym samym jest największym wzrostem zanotowanym na rynku. Sklepy tzw. convenience o powierzchni 40-100 m2 zanotowały wzrost o 1,1 proc. r/r. Kolejnym rosnącym segmentem na rynku były dyskonty, które odnotowały wzrost sprzedaży o 8,7 proc. Dodatnią dynamikę sprzedaży odnotowały również duże supermarkety (+4,0 proc. r/r), hipermarkety odnotowały spadek sprzedaży, który w 2017 r. notowany był na poziomie -0,5 proc. r/r.

Jak zauważa Eurocash w raporcie rocznym, w ciągu ostatniej dekady zaobserwować można było stopniowe wyrównywanie się udziału w rynku obu kanałów sprzedaży detalicznej produktów FMCG, tj. kanału wielkoformatowego i tradycyjnego. Obecnie wg. danych Nielsen sklepy wielkoformatowe (supermarkety, hipermarkety i dyskonty) kontrolują ok. 57 proc. głównych kanałów detalicznych, a sklepy małoformatowe i specjalistyczne ok. 43 proc.

Czytaj więcej w dlahandlu.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (10 340) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane