REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Maleje liczba małych sklepów detalicznych

  • Autor: PAP
  • Data: 22-01-2016, 09:18
Maleje liczba małych sklepów detalicznych
Fot. Shutterstock

Polska Izba Handlu wskazuje, iż w ostatnich latach systematycznie spada liczba małych sklepów detalicznych. Jeszcze w roku 2008 stanowiły one 51 proc. rynku, dziś ich udział w handlu produktami z branży FMCG wynosi 37 proc. Jak wynika z badań, główną barierą dla tradycyjnego handlu jest konkurencja sklepów wielkoformatowych.

REKLAMA

W piątek ministerstwo finansów ma przedstawić założenia projektu ustawy o podatku od hipermarketów. Ma to być podatek od obrotów, z kwotą wolną i progami.

W opublikowanej w analizie Polska Izba Handlu wskazuje, że choć co roku liczba małych sklepów w Polsce się zmniejsza, to sklepy mało- i średnioformatowe pozostają w naszym kraju największym kanałem dystrybucji produktów FMCG (z ang. fast-moving consumer goods, czyli tzw. produkty szybkozbywalne, przede wszystkim art. spożywcze i środki czystości). Zatrudnienie w tej kategorii sklepów znajduje 300 tys. osób, czyli 60 proc. pracujących w branży ogólnospożywczej.

Z badania przeprowadzonego przez GfK Polonia wynika, że główną barierą dla handlu tradycyjnego jest konkurencja sklepów wielkoformatowych. "O ile hipermarkety w Polsce są ulokowane głównie w 20 największych miastach, to dyskonty są obecne zarówno w dużych aglomeracjach jak i w małych miejscowościach. Poza Warszawą i innymi dużymi miastami przybywa głównie dyskontów sieci Biedronka oraz średniej wielkości supermarketów należących do polskich sieci - z wyjątkiem Tesco i Caffefour. Ekspansja dyskontów prowadzi do stopniowego eliminowania z rynku lokalnych producentów" - wskazuje Polska Izba Handlu.

PIH podkreśla, że mimo iż zdecydowana większość żywności konsumowanej w Polsce jest wytwarzana w kraju, to aż 80 proc. rynku spożywczego (nie licząc piekarni) należy do handlu zagranicznego, a polscy producenci dominują tylko w branży mleczarskiej i sektorze słodyczy.

KOMENTARZE: (2)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Właściciel sklepiku 25-01-2016, 21:43:
Ciekawa jestem jak będzie z tym podatkiem - tutaj znalazłam informację,że będzie kwota progowa i mam nadzieję,że to prawda. Wcześniej dowiedziałam się, że do obrotu 300 tys. zł. podatek będzie wys. 0,7% obrotu tylko jak się to ma do mojego 10-12 tys. przy tak wysokim ZUS-ie, koszcie energii, paliwa i paru innych. Obecna Władza robi wszystko, żeby takie małe działalności przestały istnieć. Nie tak było obiecywane - jest mi wstyd za PIS i Prezydenta.
  • Właściciel sklepu 25-01-2016, 10:38:
Proponuję już nie biadolić nad barierą w postaci sklepów wielkoformatowych tylko pomyśleć jak pójść do przodu, aby właściciele mniejszych sklepów zyskali przewagę np. jeszcze większe zróżnicowanie oferty o lokalne polskie produkty, skorzystanie z e-commerce (zarówno w zamówieniach hurtowych jak i dostawach dla klientów detalicznych), uelastycznienie zakresu i rotacji oferowanych towarów

Zobacz wszystkie komentarze (2)

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (27 480) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 754 911)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH