Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Mały handel odradza się po hekatombie w nowym, lepszym wydaniu

  • dlahandlu.pl
  • Autor: Piotr Haman, wiceprezes Cursor, Grupa OEX
  • Data: 25-03-2014, 18:43
Mały handel odradza się po hekatombie w nowym, lepszym wydaniu
Piotr Haman, wiceprezes Curso, Grupa OEX

Jesteśmy świadkami powrotu klientów do małego formatu z kilku powodów. Po pierwsze po hekatombie lat 2008-2011 małe sklepy nauczyły się konkurować z dużymi sieciami. Zrozumiały, że nie wygrają ceną i zaczęły wyróżniać się jakością towarów, specjalnie dobranym asortymentem, spersonalizowaną ofertą i przyjemniejszą obsługą, a także lepszym wyglądem sklepu. Dlatego dzisiaj handel wchodzi na najwyższy etap rozwoju - specjalizację - mówi portalowi dlahandlu.pl Piotr Haman, wiceprezes Curso, Grupa OEX.

Przez ostatnie lata nie tylko sklepy odrobiły swoją lekcję. Odrobili ją także konsumenci. Nie spodziewają się oni już, że w sklepach osiedlowych dostaną hipermarketowe ceny. Idą tam po delikatesy i specjały, których nie dostaną w masowych sieciach i za które są w stanie zapłacić więcej, bo np. są one sprowadzane od lokalnego producenta, czy bezpośrednio od rolnika. Ten trend wbrew powszechnej opinii wzmocniły dyskonty, które pojawiły się na osiedlach. Umożliwiły zabieganym klientom robienie zakupów blisko domu. Nie mają one jednak na tyle różnorodnej oferty, by zaspokoić wszystkie potrzeby każdego klienta. To powoduje, że po dodatkowe, uzupełniające, świeże towary większość Polaków idzie do lokalnych, osiedlowych sklepów mięsnych, warzywnych, rybnych, czy piekarniczych.

Bogatszy i zdrowszy

Drugim mocnym trendem, który wpływa na odradzanie się małych sklepów jest fakt, że polskie społeczeństwo się bogaci. To powoduje, że ludzie chce żyć zdrowiej i świadomiej. Konsumenci zaczynają wybierać lepsze produkty, nie kierują się tylko ceną, ale także smakiem, opisem na etykiecie. Nie szukają tylko podstawowych produktów do zaspokojenia głodu, ale także do delektowania się smakiem. Eksperymentują w kuchni, więcej gotują i wiedzą, że podstawą dobrej kuchni są dobre, świeże produkty. Dlatego są w stanie zapłacić więcej za dobre sery sprowadzane z Mazur, ekologiczne jogurty, czy świeże ryby. To powoduje, że lokalne dobrze zaopatrzone sklepy mają coraz większy ruch, mogą zainwestować w lokal, który jest czystszy, przyjemniejszy i przyciągnąć kolejnych kupujących. Zgodnie z różnymi badaniami tylko 30-40 proc. klientów to konsumenci świadomi, którzy kupując zwracając uwagę na skład produktu, jego gramaturę, szukają produktów o określonych parametrach jakościowych czy smakowych. Reszta kupuje ulegając impulsom chwili, przekazom marketingowym, wyglądowi opakowania, ustawienia na półce, reklamie i innym podszeptom. Jednak trzeba pamiętać, że klient świadomy na swoje zakupy wydaje więcej, bo kupuje produkty z wyższej półki. Warto więc o niego zabiegać.

Oczywiście, że trend bogacenia się społeczeństwa i zainteresowania zdrowiem chcą wykorzystać także sieci dyskontowe, oferując lepszą jakość marek własnych, czy ofertę produktów ekologicznych. Jednak ok. 1000 produktów na półce pozwala im tylko na zaspokojenie części potrzeb ich klientów. Resztę klienci muszą uzupełnić na bazarkach i w małych sklepach z nabiałem, warzywami, owocami, mięsem, rybami czy pieczywem i tak się dzieje.

Bliżej i szybciej

Fakt, że wszystko to jest blisko klienta, który nie ma czasu do stracenia, powoduje, że nie ma już tak wielu potrzeb, które mogą zaspokoić jak dawnej, jedynie wielkie hipermarkety. Ale trzeba zaznaczyć, że ten format także nie umarł. Ma swoją rolę do spełnienia. Robi się tam duże kompleksowe zakupu dla całej rodziny spożywcze, chemiczne, przemysłowe, odzieżowe - w weekendy i tak pewnie zostanie. Ten format jest podgryzany przez różne mniejsze powierzchnie, m.in. drogerie, które starają się zapewnić klientom bliskość i dobre ceny. Jednak znamienne jest to, że drogerie rozwijają się zwłaszcza w miastach powiatowych, gdzie właśnie hipermarketu nie ma, a potrzeby zakupowe produktów chemiczno-kosmetycznych w niskich cenach są. Trzeba jednak pamiętać, że szerokością oferty z hipermarketem nikt nie wygra. Warto zaznaczyć, że póki co największym wrogiem hipermarketów w dzisiejszym świecie jest po prostu brak czasu.

Mniejszy i wygodniejszy

Handel dostosowuje się także do zmian demograficznych. Coraz więcej gospodarstw to rodziny jednoosobowe, które potrzebują specyficznych produktów, pakowanych w mniejsze porcje, o mniejszych gramaturach. Stąd pojawiają się „dania na raz", właśnie dla takich klientów. Ekspansja takich produktów, to nie tylko kwestia wygody gospodarstw domowych, które mają wszystko przygotowane do odgrzania czy podania w porcjach, by zaoszczędzić czas. Na rozwój tzw. trendu convenience główny wpływ mają potrzeby małych rodzin, które nie chcą kupować produktów w wielkich paczkach, by połowę z tego wyrzucić. Na potrzebie wygody budowane są całe sieci tzw. sklepów convenience, których atutem jest obecność na każdym rogu, długie godziny otwarcia i wybór podstawowych produktów: alkohol, mleko, cukier, sól, których może zabraknąć w domu w każdej chwili. Są to jednak sklepy, które nie są konkurencją dla sklepów specjalistycznych, czyli dobrze zaopatrzonych w świeże, wyspecjalizowane produkty.

Lokalny, nie globalny

Ostatni trend na który chciałbym zwrócić uwagę to ogólna tendencja do zmniejszania się znaczenia wpływu globalnych koncernów. Na półkach sklepów w Polsce bardzo mocno rozpychają się młode, dynamiczne polskie firmy, które są innowacyjne i mają świeże pomysły. Koncerny, w których podejmowanie decyzji jest o wiele wolniejsze, nie są w stanie tak szybko reagować na zauważone na rynku zmiany, w związku z tym wolniej dopasowują się do potrzeb konsumentów. Na to nakłada się oczekiwanie klienta, że oferta będzie bardziej spersonalizowana, bardziej zindywidualizowana i lepiej dopasowana do jego specyficznych potrzeb. Razem tworzy to ogromną przestrzeń dla małych lokalnych firm, które chcą zajmować kolejne nisze, proponując klientom wyjątkowy towar. Specjalizacja to jest właśnie najwyższy stopień rozwoju handlu, w który właśnie wkraczamy - wymaga niezwykłej fachowości, aby zapewniając obfitość wyboru i świeżość nie zabić marży sklepu. Tu leży przyszłość małego formatu.

Właściciel na miejscu

Wszystkie te trendy może jednak zauważyć i odpowiednio na nie zareagować jedynie fachowiec. W Polsce pokutuje błędne przekonanie, że właściciel sklepu ma ważniejsze rzeczy do zrobienia niż stać za ladą i sprzedawać. Tymczasem nic bardziej mylnego. Właśnie tu jest jego miejsce. Nikt nie obsłuży klientów lepiej niż on sam. Na pewno nie zrobi tego lepiej początkujący pracownik, zatrudniony w sklepie na umowę zlecenie, dla którego jest to jedynie praca dorywcza. Dodatkowo klient to nie tylko osoba, którą chcemy dobrze potraktować, jak już przyszła z wizytą do sklepu. To także cenne źródło informacji na temat tego jak budować swój asortyment w przyszłości, czego klient od nas oczekuje, po jaki towar wróci. Aby właściwie zinterpretować jego oczekiwania i przełożyć na konkretne dostawy towaru trzeba dużej znajomości rynku, oferty dostawców, ale także umiejętności słuchania.

Wielkie firmy na badania konsumenckie wydają miliony. Właściciel małego sklepu może to mieć za darmo, pod warunkiem, że będzie w sklepie i będzie umiał słuchać swoich klientów.

Zanotowała: Edyta Kochlewska

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (23 834) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH