Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Mamy w Polsce spowolnienie, ale do kryzysu daleko

  • Autor: Andrzej Faliński
  • Data: 06-01-2013, 21:39

Statystyki są nieubłagane - gospodarka polska zwalnia i nawet jeśli „zwalnia wolniej" niż inne gospodarki UE, to nie da się temu procesowi zaprzeczyć. Interesuje mnie handel - ten sektor jak zawsze trzyma się najdzielniej (podobno konsumpcja umiera ostatnia...), ale i tu widać, że dynamika sprzedaży gaśnie ...

... choć nie przekracza „cienkiej czerwonej linii" ujemnego wzrostu, czyli recesji: listopad 2,4% r/r, październik 3,3 % r/r, wrzesień 3,1%, sierpień 5,8% r/r...Pomimo wyraźnego hamowania pociesza fakt bardzo korzystnego efektu bazy, więc spadek dynamiki dokonuje się na bardzo wysokim poziomie, po kilku latach dynamicznego wzrostu rynku detalicznego.

Handel, jak zawsze, podtrzymuje te branże, które na rynku detalicznym znaczą najwięcej, więc choć dynamiki „branżowe" spadają, to wraz z handlem cały czas są „na plusie", co widać w sprzedaży dóbr sektora żywnościowego: przykładowo całe FMCG (ponad 80% sprzedaży sektora) ma „pozytywny" wynik, a prognoza 1% wzrostu w 2013 wprawdzie nie zachwyca, ale jest pozytywna. Nieźle, choć gorzej niż w poprzednich latach, maja się branże drobiarska, owocowo-warzywna, inne (słabo na tym tle prezentuje się wieprzowina, ale to szczególna historia, trwająca już kilka lat). Mechanizm popytowy działa i oby tak zostało, gdyż zdecydowana większość naszego PKB powstaje na rynku wewnętrznym i utrzymanie popytu jest sprawą kluczową - stąd postulat troski o rynek pracy, wymagający wsparcia politycznego (na co - popatrzywszy na zamysły fiskalne wobec firm - słabo się zanosi).

Nie poddaje się tej „zwalniającej" tendencji eksport żywności, rosnąc wbrew ogólnym cechom tła gospodarczego do poziomu 16 mld euro w 2012, z jeszcze lepszymi perspektywami na rok 2013, ciesząc producentów zarówno produktów prostych jak i tych najwyżej przetworzonych i wyrafinowanych. Pamiętajmy też, że na rynkach eksportowych sukces sprzedaży dzielnie wspierają sieci handlowe, gdyż eksport sieciowy dynamicznie rośnie i szacować możemy go dziś na ok. 5 mld złotych, w czym ok 80% to żywność (dobrze i atrakcyjnie przetworzona).

Ogólnie rzecz biorąc rynek trzyma się, co pokazały zakupy świąteczne, jeszcze nie podliczone przez miarodajne instytucje, ale ... nie słyszy się narzekań, że było źle. Może nie było lepiej niż w zeszłym roku, ale „kampania" świąteczna udała się. Poczekajmy jednak na twarde dane. Sondaże ad hoc, wskazują na umiarkowany optymizm: „swoje" firmy przepytała Polska Izba Handlu komunikując na porównywalny do grudnia 2011 poziom sprzedaży. Szacowany na tej samej podstawie wzrost sprzedaży grudnia do listopada 7-8% m/m wydaje mi się co najmniej nie doszacowany.

WIĘCEJ INFORMACJI

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (19 968) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH