REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Międzynarodowe sieci zainteresowane polskimi centrami handlowymi

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 05-10-2012, 08:49
Międzynarodowe sieci zainteresowane polskimi centrami handlowymi
Agnieszka Tarajko-Bąk, Analityk Rynku, Jones Lang LaSalle

Utrzymujące się zainteresowanie międzynarodowych sieci oraz modernizacja centrów to kluczowe trendy na rynku nieruchomości handlowych w Polsce - wynika z podsumowania sytuacji na rynku centrów handlowych na koniec III kw. 2012 r., przygotowanego przez firmę Jones Lang LaSalle.

REKLAMA

Rynek centrów handlowych w III kw. 2012 r. powiększył się o niespełna 31 600 mkw. powierzchni handlowej w dwóch centrach, zrealizowanych na południu kraju przez polskiego dewelopera P.A. Nova: Galerię Miodową w Kluczborku (10 600 mkw. GLA) oraz Odrzańskie Ogrody w Kędzierzynie - Koźlu (21 000 mkw. GLA). Potwierdza to trend zainteresowania deweloperów i najemców mniejszymi rynkami, nawet poniżej 50 000 mieszkańców.

Polska pozostaje atrakcyjnym rynkiem dla międzynarodowych sieci handlowych. W ostatnim czasie pojawiło się kilka nowych marek, np. Victoria's Secret Beauty & Accessories oraz American Eagle Outfitters (obydwie w Warszawie). Debiut pierwszego w kraju sklepu Hollister z sieci Abercrombie & Fitch zapowiadany jest w Galerii Mokotów. Niemiecka marka zoologiczna Fressnapp / Maxi Zoo również pojawi się w stolicy. Brytyjskie sieci (Debenhams, All Saints, French Connection, Superdry), a także amerykańskie Disney store czy Banana Republic również poszukują możliwości zaistnienia na polskim rynku.

Pojawienie się sieci Bath&Body Works to dobry przykład rosnącego potencjału sektora „zdrowie i uroda", który odnotował silny wzrost obrotów z mkw. ze wszystkich branż. Powiększa się również liczba sklepów DIY („dom i ogród") - w ostatnim czasie najwięcej lokali otworzyła Castorama. Poszerza się też spektrum operatorów w branży obuwniczej (wejście na rynek Centro i Kari). Z kolei marka CCC zwiększa format swoich lokali. Warto wspomnieć, że Grupa LPP zapowiedziała rozszerzenie swojego portfolio poprzez wprowadzenie nowej marki Sinsay na początku 2013 r. Sieć H&M, która niedawno zadebiutowała nową marką (COS), poinformowała o planach utworzenia kolejnego konceptu handlowego - & Other Stories. Inaczej prezentuje się sytuacja w sektorze RTV/AGD, zmagającym się z rosnącą konkurencją ze strony sklepów on-line.

Poziom pustostanów w miastach pow. 200 000 mieszkańców wyniósł na koniec I poł. br. ok. 3% (wzrost o ok. 1% w stosunku do grudnia 2011 r.). Najwięcej wolnej powierzchni zaobserwowano na rynkach, na których w ostatnim okresie pojawiły się nowe obiekty, m.in. w Kielcach, Trójmieście i Wrocławiu. Miasta, w których odsetek pustostanów jest obecnie najniższy to m.in. Szczecin i Lublin.

Stawki czynszowe za najlepsze lokale w wiodących centrach nie uległy zmianie w analizowanym kwartale. Najwyższy poziom stawek czynszowych za powierzchnie typu „prime" odnotowuje się w Warszawie (€ 80 - € 95 / mkw. / m-c). W pozostałych głównych aglomeracjach za najem lokali tego typu płaci się między € 40 a € 55 / mkw. / m-c. W miastach od 100 do 300 000 mieszkańców stawki czynszowe kształtują się na poziomie pomiędzy € 21 a € 40 / mkw. / m-c, natomiast w nieco mniejszych (od 50 do 100 000 mieszkańców) - € 20 do € 27 / mkw. / m-c. Nadal właściciele i deweloperzy muszą być przygotowani na silną presję najemców na obniżkę czynszów oraz wysokie oczekiwania co do wkładu finansowego w wykończenie lokali. Dotyczy to głównie obiektów niżej pozycjonowanych, a nie liderów danego rynku.

Najbardziej aktywny okres pod względem otwarć przypadnie na ostatni kwartał, podczas którego można spodziewać się 162 000 mkw. nowej podaży w siedmiu nowych i trzech rozbudowanych obiektach. W całym 2012 r. rynek urośnie o 415 000 mkw. powierzchni najmu. To poziom porównywalnym do lat 2011 i 2010, co jest oznaką stabilnego rozwoju rynku. Obecnie w całym kraju w budowie jest 690 000 mkw. z perspektywą otwarcia do końca 2014 r.

Zainteresowanie mniejszymi miastami rośnie, jednak duże rynki z rozbudowaną już ofertą handlową nadal pozostają w planach deweloperów. W perspektywie kilku lat spodziewamy się, że aglomeracje wzbogacą się o kilka nowoczesnych obiektów. Kluczowe projekty obejmują zarówno te będące już w fazie budowy (m.in. Plac Unii w Warszawie i Auchan w Łomiankach, Poznań City Centre w Poznaniu, Auchan Bronowice w Krakowie, Europa Centralna w Gliwicach, Galeria Katowicka w Katowicach oraz Wzgórze w Gdyni), jak i te w fazie planowania. W stolicy firma GTC przygotowuje się do realizacji dwóch galerii handlowo-rozrywkowych (na Białołęce i w Wilanowie). Projekty Łacina w Poznaniu (Apsys) i Serenada w Krakowie (Mayland) otrzymały niedawno pozwolenia na budowę. Rynek aglomeracji katowickiej może wzbogacić się o kolejne obiekty: Supersam w Katowicach, Gemini Park w Tychach i Galerię Galena w Jaworznie. Kilka wrocławskich centrów będzie rozbudowanych (Bielany Park Handlowy, Magnolia Park i Pasaż Grunwaldzki). Po otwarciu projektu Forum Radunia (Multi Development) zmieni się obraz handlowy w centrum Gdańska. Centrum Galaxy w Szczecinie ma zostać powiększone, a w Łodzi szykowane są dwa nowe projekty: Łódź Plaza oraz Sukcesja.

Oprócz powstawania nowych obiektów, silny jest trend modernizacji i rozbudowy istniejących starszych centrów handlowych. Proces ten objął już 74 obiekty o łącznej powierzchni ok. 2,5 mln mkw. (32% istniejącej podaży). Szacujemy, że do końca 2014 r. w kolejnych co najmniej 20 obiektach przeprowadzone zostaną działania mające na celu ich odnowienie, przebudowę lub rozbudowę (m.in. Klif, Blue City, Promenada czy Galeria Mokotów).

- Pomimo najwyższych wskaźników siły nabywczej, aglomeracja warszawska to jeden z najmniej nasyconych rynków. Sytuacja ta nie zmieni się sposób znaczący nawet po zakończeniu planowanych inwestycji. Miasta takie jak Wrocław, Toruń, Legnica i Zamość osiągają najwyższe statystyki nasycenia powierzchnią handlową w swoich kategoriach wielkości. Jednocześnie istnieje pula lokalizacji, do których zaliczamy m.in. Lublin, Olsztyn, Elbląg, Siedlce czy Ostrołękę, charakteryzujących się wyraźnym potencjałem rozwoju nowoczesnych powierzchni handlowych - komentuje Agnieszka Tarajko-Bąk, Analityk Rynku, Jones Lang LaSalle.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (11 967) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH