Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Mija 20 lat obecności franczyzy na polskim rynku

  • Autor: Andrzej Krawczyk i Kasia Foks z Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych
  • Data: 30-11-2008, 12:55
Mija 20 lat obecności franczyzy na polskim rynku
fot. miejsca.net. Nz. jedna z warszawskich pizzerii sieci Da Grasso

Przyjrzyjmy się sieciom, które przez ten czas pojawiły się na naszym rynku. Niektóre świetnie sobie radzą i dobrze prosperują, ale jest też gros całkowitych niewypałów i firm, o których już nikt nie pamięta, a zapowiadały się obiecująco. Spróbujmy poszukać odpowiedzi dlaczego tak się stało, co spowodowało klęskę, a czemu inne firmy odniosły sukces - piszą eksperci Akademi Rozwoju Systemów Sieciowych.

Największe i równocześnie najstarsze systemy franczyzowe w Polsce to placówki agencyjne PKO Banku Polskiego oraz Poczty Polskiej. Do systemów, które odnosiły sukcesy w ostatnich latach należy zaliczyć w branży odzieżowej Reserved, Cropp Town i House, a w branży spożywczej supermarkety Intermarche, sklepy Lewiatan i Delikatesy Centrum. W gastronomii dobrze rozwija się sieć pizzerii Da Grasso, która działa bardziej jak luźne stowarzyszenie franczyzobiorców niż dobrze skonstruowana sieć franczyzowa, ale paradoksalnie być może właśnie dlatego odnosi sukcesy. Także koncerny paliwowe Orlen, BP, Statoil i Lotos mają dobre oferty franczyzowe dla właścicieli stacji paliwowych. Z kolei wśród systemów bankowych na wyróżnienie zasługują propozycje Polbanku i Getin banku. Ciekawym przykładem z naszego podwórka na nowatorskie zastosowanie franczyzy są przykłady mediów takich jak radio Eska czy RMF Maxxx. Dzięki wykorzystaniu franczyzy integrują one pod swoją marką rozgłośnie regionalne i w ten sposób zwiększają zasięg swojej stacji bez konieczności ubiegania się o nowe koncesje. Spośród nowych ofert na rynku szansę na odniesienie sukcesu mają, w moim odczuciu, między innymi sieć przedszkoli Zielona Ciuchcia, salony auto detailingu Smart+ czy delikatesy Milea prowadzone przez Emperia Holding.

Natomiast do największych i najlepiej działających franczyz o zasięgu międzynarodowym należą bez wątpienia takie marki jak Subway, Pizza Hut, KFC, Mc Donald's, Dunkin' Donuts, 7-Eleven, InterContinental Hotels, Mail Boxes Etc. czy Domino's Pizza.

Dlaczego się nie udało?

Przyczyny nieudanych franczyz można podzielić na kilka grup.
Na początku powiedzmy o niedostosowaniu konceptu, a w szczególności oferty towarowej czy usługowej do realiów rynkowych. Do tej grupy możemy zaliczyć supermarkety REMA 1000, które w latach 90. były prawie na każdym rogu. No właśnie... Kolejne sklepy tej sieci otwierały się niemalże jeden obok drugiego, co powodowało, że same ze sobą konkurowały. Poza tym żywcem przeniesiony z Norwegii koncept okazał się całkowicie niedopasowany do polskich realiów.

WIĘCEJ INFORMACJI

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (26 689) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH