REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Mimo kryzysu rynek detaliczny w Polsce urośnie o 6 proc.

  • Autor: Łukasz Stępniak, portalspozywczy.pl
  • Data: 19-11-2008, 14:24
Mimo kryzysu rynek detaliczny w Polsce urośnie o 6 proc.

Pomimo spowolnienia gospodarczego, spożywczy rynek detaliczny w Polsce będzie rozwijać się w tempie blisko 6 proc. w latach 2009-2011. Wyraźnie uwidacznia się rosnąca koncentracja rynku, w 2008 roku na 20 wiodących detalistów przypadało już ponad 40 proc. obrotów.

REKLAMA

Według raportu firmy PMR "Handel detaliczny artykułami spożywczymi w Polsce 2008", w 2008 roku całkowita wartość rynku spożywczego w Polsce wyniesie w 2008 roku 217,4 mld zł, tj. o 6,4 proc. więcej niż w 2007 roku. Trudna sytuacja światowej gospodarki sprawia, dynamika wzrostu w 2009 roku będzie niższa, choć nadal dość wysoka - 5,8 proc.

- W 2011 roku wartość spożywczego handlu detalicznego przekroczy 257 mld zł - szacuje Marcin Szaleniec, analityk rynku detalicznego PMR.

Według eksperta kwota ta obejmuje całość rynku spożywczego, rozumianego jako sprzedaż detaliczna żywności, napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych oraz innych produktów sprzedawanych w sklepach spożywczych. Dzięki użyciu takiej definicji możliwe jest porównanie udziałów sieci sklepów ogólnospożywczych, w których istotna część asortymentu mogą stanowić dobra przemysłowe (na przykład sieci hipermarketów).

Charakterystyczną cechą polskiego detalu jest wciąż duża popularność małych firm handlowych. Rynek jest nadal stosunkowo rozproszony, coraz bardziej postępuje jednak jego koncentracja, mierzona udziałami wiodących firm. W 2006 roku łączne udziały 20 największych uczestników rynku wynosiły niespełna 30 proc. Według raportu PMR w 2008 roku wartość ta przekroczy 40 proc.

- Jest to spowodowane nie tylko szybkim rozwojem liderów rynku - wyjaśnia Marcin Szaleniec, autor raportu - ale także serią większych i mniejszych przejęć, które miały miejsce w latach 2006-2008.

Firmą szczególnie aktywną na rynku przejęć jest Emperia Holding, powstała z połączenia potentatów sektora hurtowego Eldorado i BOS w 2006. Od połowy ubiegłego roku Emperia konsekwentnie skupuje małe, regionalne sieci sklepów spożywczych. Swoistym ukoronowaniem tego procesu było przejęcie kontrolnego udziału w ZKiP Lewiatan, organizacji integrującej około 2 tys. sklepów PSH Lewiatan. Umożliwiło to Emperii awans na czwartą pozycję wśród największych firm działających w handlu detalicznym żywnością. Pierwsze trzy pozycję zajęły, kolejno, Jeronimo Martins Dystrybucja (JMD - właściciel Biedronki), Carrefour i Tesco. Jeronimo Martins Dystrybucja umocnił swoją pozycję na czele rankingu dzięki przejęciu polskich sklepów Plus Discount od Tengelmanna.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (23 110) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH