Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Handel

Minister rolnictwa i prezes UOKiK nt. pogarszających się relacji pomiędzy firmami spożywczymi, a sieciami handlowymi

Konieczne jest wzmocnienie pozycji negocjacyjnej producentów żywności poprzez konsolidację branży spożywczej zarówno w ramach poszczególnych branż, jak i konsolidację międzybranżową – ocenili minister rolnictwa oraz prezes UOKiK podczas spotkania z przedstawicielami branży mleczarskiej i mięsnej.

Minister rolnictwa i prezes UOKiK nt. pogarszających się relacji pomiędzy firmami spożywczymi, a sieciami handlowymi
Adam Jasser, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta, fot. PTWP

Autor: portalspozywczy.pl/dlahandlu.pl
Data: 06-05-2015, 18:14

Minister rolnictwa i rozwoju wsi Marek Sawicki spotkał się we wtorek z przedstawicielami branży mleczarskiej i mięsnej, aby omówić problem pogarszających się relacji pomiędzy producentami wyrobów mleczarskich i mięsnych, a sektorem handlu.

 W spotkaniu wziął udział prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Adam Jasser oraz wiceprezes Bernadeta Kasztelan-Świetlik.

Reprezentanci obu branż przedstawili problemy, z jakimi spotykają się w negocjacjach handlowych, zwracając uwagę na nierówną pozycję obu stron, tj. z jednej strony silne podmioty handlowe, z drugiej zaś  znacznie słabsi producenci żywności.

Marek Sawicki zwrócił się do prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o podjęcie działań mających na celu zbadanie, czy działania sieci handlowych nie wykraczają poza obowiązujące przepisy prawne.

 Adam Jasser przedstawił prawne możliwości, które aktualnie można wykorzystać do rozwiązywania przedstawionych problemów. Zwrócił jednocześnie uwagę na występowanie podobnych problemów w innych krajach Unii Europejskiej i podejmowane przez Komisję Europejską działania zmierzające do wprowadzenia rozwiązań o charakterze wspólnotowym.

 Zarówno Marek Sawicki, jak i Adam Jasser podkreślali konieczność wzmocnienia pozycji negocjacyjnej producentów żywności poprzez konsolidację branży spożywczej zarówno w ramach poszczególnych branż, jak i międzybranżową.

 Minister Sawicki zwrócił również uwagę na działania proeksportowe podejmowane przez ministerstwo w zakresie zdobywania nowych rynków zbytu dla polskich produktów żywnościowych, co powinno się przyczynić do złagodzenia problemów ich zbytem.

Marek Sawicki zwrócił się do prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o podjęcie działań mających na celu zbadanie, czy działania sieci handlowych nie wykraczają poza obowiązujące przepisy prawne.

Przypomnijmy, Polska Federacja Hodowców Bydła i Producentów Mleka oraz Polska Izba Mleka zwróciły się 10 kwietnia br. do Ewy Kopacz, Marka Sawickiego i Janusza Piechocińskiego o podjęcie zdecydowanych działań wobec firmy JMP – właściciela sieci „Biedronka”, która w ich ocenie stosuje nieuczciwe praktyki wobec firm mleczarskich. 

więcej informacji:

minister rolnictwa RSS ALERT    /    Marek Sawicki RSS ALERT    /    UOKiK RSS ALERT    /    sieci handlowe RSS ALERT    /    branża mięsna RSS ALERT    /    branża mleczarska RSS ALERT    /    branża mięsna a sieci handlowe RSS ALERT    /    Adam Jasser RSS ALERT    /    Bernadeta Kasztelan-Świetlik RSS ALERT    /    Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów RSS ALERT    /    Biedronka RSS ALERT

KOMENTARZE (5)

  • 22724 2015-05-07 09:45:17
    Wg prawa polskiego - zarządanie/wezwanie/oczekiwanie na obniżenie ceny zakupu nie jest żadną nieuczciwą praktyką. To zwykła gra rynkowa. Polscy obecni politycy (historyk, katechetka, lekarz, ekonomista, geolog, dziennikarz, insyminator, poseł zawodowy - nigdzie nie pracował, urzędnik szczebla gminnego lub powiatowego) - ci ludzie nie nadają się do zarządzania parkingiem a tym bardziej państwem czy jakąś jego gałęzią - nie mają takich umiejętności, wiedzy, wizji. Handel w Polsce - obecny jego kształt i zasady funkcjonowania - w odniesieniu do branży spozywczej jak i rolnictwa - tego nie ureguluje prostak Sawicki, lekarka z Szydłowca czy pracownik naukowy.
  • 81667 2015-05-07 10:34:12
    Dawno nie spotkałem z tak trafnym komentarzem . Chapeau bas ! Tylko co z tego...
  • pojogurt 2015-05-07 10:53:30
    Wprowadzić 7 dni płatności za artykuły spożywcze i to odgórnie. I Jeronimo będzie miało mokro w portkach.
  • 85566 2015-05-07 21:49:12
    Producenci też nie zawsze są tacy święci. Czasami wolą wysłać towar na export, bo tam akurat kilka groszy za kilogram więcej dostaną. A sieć handlowa może w tym czasie pustą półką poświecić, bo producent wybrał inny kierunek dostaw. Wcześniej nawet zgodził się, a często nawet sam obniżkę cen zaproponował, bo niższa wartość zamówienia oznacza niższą kwotę kary za brak dostawy. Producenci doskonale potrafią kalkulować, a i sztukę negocjacji na tzw. Rumuna też mają dobrze opanowaną. Niestety świat nie jest czarno-biały, tak jak sieci handlowe nie mają nieograniczonych możliwości, a producenci nie są tacy całkiem bezsilni i bezbronni.
  • ..I.. 2015-08-24 10:55:12
    pracuje w sieciach i demonizowanie sieci to \"odwracanie kota ogonem\" Przecież wszyscy wiemy, że to koncerny typu Unilever, Nestle, Danone i inni wręcz żądają określonych serwisów od sprzedawcy. Gazetki, ekspozycje, udział w półce itp. to wszystko idzie od koncernów. Mniejsi dostawcy również wolą położyć pieniądze (marże) i mieć obrót niż wnieść tą samą marże bezpośrednio w cenie. Każdy potrafi liczyć i każdą złotówkę położoną w sieci odbija sobie w cenie. Wycięcie tych opłat napędzi tylko deflacje.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.82.93.116
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku

Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze

portalspozywczy.pl w social media

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.