Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Ministerstwo chce walczyć z zawyżonymi marżami hipermarketów

  • Autor: Rzeczpospolita
  • Data: 16-02-2009, 07:57
Ministerstwo chce walczyć z zawyżonymi marżami hipermarketów

Sieci obawiają się, że spowolnienie gospodarcze sprawi, iż Polacy będą liczyli każdą złotówkę. A to oznacza spadek popytu. Aby utrzymać swoje zyski, hipermarkety zwiększyły naciski na dostawców, by ci dawali im rabaty sięgające nawet 20 proc. Tymczasem już teraz marże sieci często przekraczają 50 proc. Resort rolnictwa chce utrudnić wymuszanie na firmach rabatów - informuje Rzeczpospolita.

- Docierają do nas skargi producentów. Minister polecił przeprowadzenie analizy możliwości regulacji oraz rozpoznanie działań podejmowanych w innych krajach UE - mówi Rzeczpospolitej Małgorzata Książyk, dyrektor biura prasowego Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Jedynym krajem, w którym rząd rozważał odgórną regulację marż, była dotąd Francja. Prezydent Nicolas Sarkozy jeszcze jako minister finansów dał sieciom kilka miesięcy na obniżenie marż, w przeciwnym razie miał wprowadzić ich sztywną regulację. Postawienie ich pod ścianą dało efekt - żądania hipermarketów spadły.

- Kryzys stał się tylko jednym z pretekstów do kolejnych żądań ze strony sieci, niestety mniejsi producenci często nie mogą sobie pozwolić na twarde stanowisko - mówi Wojciech Drozd z firmy Candi Consulting zarządzającej centrami handlowymi i sklepami.

Nic dziwnego, że części producentów pomysł resortu się podoba. - Nie można pozostawić spraw dotychczasowemu biegowi. Handel kwitnie, a producenci i dostawcy surowców są w coraz trudniejszej sytuacji. Ceny mleka dostarczanego do polskich mleczarni są jednymi z najniższych w Europie - uważa Jan Dąbrowski, prezes Okręgowej Spółdzielni Mleczarskiej Łowicz.

Branża handlowa kontratakuje. - Pomysł jest kuriozalny, uderzy nie tylko w dystrybutorów, ale w konsekwencji głównie w producentów, którzy też zostaną zmuszeni do obniżenia cen. Zresztą takie rozwiązanie będzie nie tylko sprzeczne z polską konstytucją, ale także dyrektywą usługową i traktatami europejskimi - mówi Andrzej Faliński, dyrektor generalny Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji zrzeszającej największe sieci w naszym kraju.

Do rozwiązania nie są też przekonani wszyscy producenci. - Mamy wolny rynek, a takie posunięcie to przykład z czasów gospodarki planowanej. Może ono przynieść odwrotny skutek. Sieci zmuszone do obniżenia marż będą żądać większych obniżek cen od dostawców - uważa Andrzej Gantner, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności.

Sieci w nieoficjalnych rozmowach przyznają, że faktycznie ciągle prowadzą rozmowy z producentami.

Handel nowoczesny, czyli hiper-, supermarkety oraz dyskonty, kontroluje ok. 40 proc. polskiego handlu detalicznego, którego wartość wynosi niemal 600 mld zł. Na żywność wydamy w tym roku 230 mld zł, jest więc o co walczyć.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (3)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • starysivy 16-02-2009, 13:13:
k... ma....trzeba było myśleć jak wpuszczano sieci do tego kraju-zmonopolozowały rynwk i mają wszystkich w d.....
  • AT 16-02-2009, 10:33:
Ja bym zaczął od uregulowania sprawy poza-cenowych haraczy. Jest już wiele orzeczeń sądowych o nielegalności wszelkiego rodzaju opłat za półkę, za wejście do nowego sklepu, na zatowarowanie, na urodziny sklepu, bonusów od obrotu, nawet jeżeli ten obrót się zmniejsza itp. itd. Jednak do sądu idą albo bankruci, którym już na niczym nie zależy lub Ci którzy wypadają z sieci. A można by się tym zająć kompleksowo. Chyba, że jak w wielu innych przypadkach, lobby handlowe znajdzie sposób, by takie pomysły nie zakiełkowały w głowach urzędników. A pan Faliński niech się lepiej przestanie wypowiadać, bo jest niewiarygodny.
  • witoldz1@eastwest.com.pl 16-02-2009, 10:20:
marże uzyskiwane przez Polskie sieci handlowe są nieprzyzwoicie wysokie,ale to jest typowe dla krajów na dorobku ,gdzie jest mała konkurencja i są obecne zmowy handlowe.Również stoiska na rynkach też mają zmowy cenowe i wysokie marże.

Zobacz wszystkie komentarze (3)

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 928) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.