Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Mniej promocji, mniej gazetek po wprowadzeniu ustawy dot. nieuczciwych praktyk handlowych

  • Autor: pr
  • Data: 23-09-2015, 15:05

Klienci dużych sieci spożywczych mogą niedługo poczuć się zaskoczeni brakiem interesujących promocji. Proponowane w ustawie dot. nieuczciwych praktyk handlowych zapisy i zakazy, obarczone wysokimi karami, mogą sprawić, że duże sklepy w znaczący sposób ograniczą liczbę promowanych produktów i podniosą ceny - donosi serwis agencyjny Monday News.

Konsumenci chcą mieć dostęp do jak największej liczby ofert promocyjnych. Tylko w pierwszej połowie 2015 roku monitoring ofert promocyjnych, przeprowadzony przez instytut badawczy ABR SESTA, objął prawie 4 tys. gazetek handlowych i ponad 500 tys. ofert. W kategoriach spożywczych liczba gazetek nieznacznie rośnie, natomiast skraca się ich termin obowiązywania. To tylko świadczy o tym, jak duże jest zapotrzebowanie na promocje i że Polacy chętnie kupują produkty w niższych cenach. Jednak, jeżeli projekt ustawy, proponowany przez Polskie Stronnictwo Ludowe, przejdzie, muszą się oni liczyć z ograniczeniem liczby promocji, a w niektórych przypadkach nawet z ich wyeliminowaniem.

Jak donosi Monday News, pomysły polityków związane z sieciami handlowymi, mocno zintensyfikowane wraz ze zbliżającymi się wyborami, mogą okazać się bronią obosieczną, na której stracą głównie konsumenci. Według projektodawców sieci m.in. nie powinny oferować więcej niż 30 proc. asortymentu pod marką własną. Tego typu praktyka powinna być według nich surowo karana.

- Takie stanowisko zdumiewa, albowiem oznacza to, że sieciom nie wolno będzie sprzedawać pełnowartościowego towaru po obniżonej cenie. Jednocześnie za nieuczciwą konkurencję uważa się sytuację, gdy sprzedawca narzuca dostawcy pośrednie lub bezpośrednie opłaty z tytułu przyjęcia do sprzedaży produktu spożywczego lub rolnego, w tym m.in. opłaty za usługi promocyjne, czy upusty do katalogów i promocji. Ta sytuacja może doprowadzić do znacznego zmniejszenia liczby promocji -  ostrzega Marcin Dobek z instytutu badawczego ABR SESTA.

Konsumenci oczekują, że oferta przygotowana przez sieci handlowe powinna uwzględniać ich oczekiwania. Wszelkie kary nałożone na nie za wymóg opłat w związku z promocją nie przyczynią się do wzrostu liczby ciekawych ofert w niższej cenie, a jedynie do spadku.

Sieci handlowe zmuszone są tak przygotować ofertę promocyjną, aby zawierała także produkty z niską marżą. Bardzo popularną formą informowania o promocjach są gazetki handlowe. Jednak i one stanowią punkt zapalny dla twórców projektu ustawy, gdyż sieci stosują opłaty za promocję w niej produktów, a to już jest, ich zdaniem, nieuczciwą praktyką. Łączy się ona jednak z dodatkową ekspozycją w sklepie, za którą pobieranie należności może się niektórym wydać uzasadnione. Tego jednak projektodawcy ustawy już zdają się nie zauważać. Natomiast propozycje kar za złamanie przepisów są wyjątkowo duże – ich wysokość może stanowić do 10 proc. obrotu sieci, nie mniej, niż 100 tys. złotych.

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • OJ 23-09-2015, 15:37:
co za bzdury

Zobacz wszystkie komentarze (1)

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 346) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH