Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Mniejsze hurtownie nie mają odpowiedniej siły zakupowej   

  • Autor: www.portalspozywczy.pl
  • Data: 13-05-2016, 19:37
Mniejsze hurtownie nie mają odpowiedniej siły zakupowej   
Fot. shutterstock

Duże rozdrobnienie na rynku hurtowym powoduje, iż wiele mniejszych podmiotów nie posiada odpowiedniej siły zakupowej do uzyskania konkurencyjnych warunków ze strony globalnych producentów spożywczych – podaje Fundacja Republikańska w raporcie „Rynek detalicznego handlu spożywczego w Polsce”.

Rynek hurtowy, podobnie jak detaliczny w latach dziewięćdziesiątych, był bardzo mocno rozdrobniony. Operowało na nim wówczas około 10 000 podmiotów, w chwili obecnej jest to około 3 000 hurtowni – w większości nie specjalizujących się w danej kategorii produktów – podaje Fundacja Republikańska w raporcie „Rynek detalicznego handlu spożywczego w Polsce”.

Dodaje, że na rynku hurtowym, w niektórych kategoriach istnieje specjalizacja branżowa, szczególnie widoczna w papierosach i alkoholu, a  mniejszym stopniu w nabiale oraz w warzywach i owocach.

– Duże rozdrobnienie w tej części łańcucha dostaw powoduje, iż wiele mniejszych podmiotów nie posiada odpowiedniej siły zakupowej do uzyskania konkurencyjnych warunków ze strony globalnych producentów spożywczych – tłumaczą eksperci Fundacji Republikańskiej.

Podkreślają, że w wielu przypadkach, globalne koncerny warunkują możliwość rozpoczęcia współpracy od osiągnięcia określonych poziomów rocznej sprzedaży, bardzo często nieosiągalnych dla mniejszych czy nawet średniej wielkości hurtowni.

Takie małe podmioty posiadają również ograniczone możliwości wspierania sklepów niezależnych w zakresie korzyści uzyskiwanych z efektu skali. Przedsiębiorcy prowadzący małe sklepy, wybierają często współpracę z jedną lub ewentualnie kilkoma większymi hurtowniami, a przez to mogą ograniczyć ilość przyjęć towaru zamiast otrzymywać kilka dostaw dziennie od wielu małych dostawców – czytamy w raporcie.

Współpraca z większymi podmiotami umożliwia małemu sklepowi, poza uzyskiwaniem efektu skali w zakresie optymalizacji logistycznej – mniejsza ilość dostaw, otrzymanie większego wsparcia marketingowego oraz przekazania budżetów marketingowych wypłacanych przez producentów spożywczych w zamian za określone działania najczęściej merchandasingowe poszczególnych sklepów – podaje Fundacja Republikańska.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (2)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • ... 14-05-2016, 08:07:
Jeżeli eurobank nie zapłacił za ten artykuł z góry to teraz powinien to zrobić w podziękowaniu. Tacy z nich republikanie jak z kociej dupy trąbka
  • Hurtownik 14-05-2016, 07:08:
Cóż za podstępnie ukryta reklama. Na początku tittutitu statystaka jakaś ,a następnie reklama dla koncernów. Oczywiście że jestem za rozdrobnieniem runku bo wtedy jest więcej miejsc pracy i handel w polskich rękach. Ale to już tylko marzenia. Wszystko już jest w łapach obcego monopolistycznego kapitału który sobie zrobił z polski targowisko.

Zobacz wszystkie komentarze (2)

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (20 959) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 263)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH