REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Mniejszy udział franczyzy na rynku FMCG

  • Autor: Spożywka.net/ Adam Wroczyński Akademia Rozwoju Systemów Siecieowych
  • Data: 21-03-2008, 11:28

Oceniając rynek FMCG końca 2007 i początku 2008 roku należy stwierdzić, iż dynamika wzrostu ilości sklepów uruchamianych przez przedsiębiorstwa rozwijające sieć za pośrednictwem franczyzy zmalała w stosunku do lat poprzednich i wyniosła 7,5proc. Liczba nowych sklepów franczyzowych, które zostały uruchomione przez wszystkie systemy działające w branży to 1178 sklepów. To niewiele ponad 2 proc. całkowitej liczby działających na polskim rynku sklepów spożywczych, dotychczas niezrzeszonych.

REKLAMA

Do największych graczy rynkowych w tym segmencie sklepów należą Emperia Holding, Eurocash oraz Rabat Pomorze / Bomi.

Największą siecią pod względem ilości sklepów franczyzowych w Polsce jest ABC - Sklepy po sąsiedzku, należąca do Eurocash S.A. portugalskiego operatora na rynku hurtowym, do którego należą hurtownie cash&carry Eurocash (ok.100), KDTW (dystrybucja papierosów) oraz Delikatesy Centrum - również sieć franczyzowa, operująca w południowej Polsce. Strategia firmy zakłada dynamiczny rozwój działających sieci sklepów detalicznych przy równoczesnym konsolidowaniu rynku hurtowego.

Spektakularnym wydarzeniem ostatnich tygodni było przejęcie przez Eurcash amierykańskiego dystrybutora McLane, którego główny obszar działania skupia się w segmencie stacji benzynowych oraz 300 afiliowanych sklepów pod marką IGA. Dzięki temu posunięciu, Eurcash umocnił się w czołówce dystrybutorów dóbr szybkozbywalnych z obrotami na poziomie 5.5 mld złotych.

Biorąc pod uwagę różnego typu działania w zakresie konsolidacji, przejęć i fuzji, kóre miały miejsce w ostatnich miesiącach, najaktywniejsza w tym zakresie jest Emperia Holding, która przejmując Euro Sklep z siedzibą w Bielsku Białej, Polka z siedzibą w Białymstoku, Zatoka z siedzibą w Ostródzie oraz konsekwentnie wykupując poszczególne spółki operatorskie Lewiatana (Podlasie, Dolny Śląsk, Zachód), kontrolując w tej chwili ok. 1500 sklepów różnych marek działających zarówno na zasadzie franczyzy, jak w formie własnej, zarządzanej przez spółki zależne. Do spółki należą również przejęte wcześniej sklepy Jaskółka, Społem Tychy, Milea oraz rozwijane koncepty sklepów osiedlowych Groszek oraz supermarketów Stokrotka i Stokrotka Premium (delikatesy). Do portfolio holdingu dołączyła również spółka Retail Services Poland S.A. z brandem Globi Discount i Globi Express, który w perspektywie najbliższych miesięcy najprawdopodobniej zostanie zastąpiony marką Livio, otwierając przed Emperią horyzonty wejścia w rynek dyskontowy, na którym niekwestionowanym liderem jest portugalska Biedronka, wzmocniona przejęciem ponad 200 sklepów Plus Discount, który ostatecznie podjął decyzję o wycofaniu się z Polski.

Do grona trzech największych operatorów na rynku dołączył Rabat Pomorze S.A. dystrybutor fmcg z Pruszcza Gdańskiego, który dysponuje zdecydowanie mniejszym zapleczem logistycznym, jest jednocześnie zarządzającym siecią ponad 1200 sklepów Sieć 34 oraz w wyniku przejęcia spółki LD Holding - 250 sklepami eLDe. Rabat Pomorze S.A. i PPH Bomi S.A. poprzez wspólnego inwestora strategicznego - dom maklerski IDM S.A. z końcem roku 2007 podpisały list intencyjny w sprawie objęcia przez PPH Bomi S.A. 80 proc. udziałów, co pozwoli dotychczas operującemu wyłącznie w segmencie delikatesowym Bomi - szerokie wejście w segment dystrybucji hurtowej. Podobnie jak pozostali dwaj najwięksi gracze, Rabat Pomorze i Bomi prowadzą rozmowy z potencjalnymi partnerami w celu szerszej niż do tej pory konsolidacji rynku sklepów o zbliżonym formacie. Jak dotychczas, potwierdzona została informacja o podpisaniu listu intencyjnego z olsztyńską spółką Rast w sprawie przejęcia 20 sklepów delikatesowych.

Śledząc nowe otwarcia sklepów na zasadach franczyzy wyraźnie widać, że podejmowane działania nie przynoszą takich efektów, które pozwoliłyby jasno określić kiedy i, czy w ogóle, w perspektywie najbliższych 3-5 lat liczba niezrzeszonych sklepów spożywczych w Polsce, której liczbę szacuje się na ok 60 tys., znacząco się zmniejszy. Związane jest to z faktem, że wiele spośród funkcjonujących sklepów niezrzeszonych dobrze prosperuje, więc ich właściciele nie są w stanie dostrzeć wyraźnych korzyści płynących z przyłączenia się do danej sieci. W odwrotnym wariancie, gdy sklep spożywczy przeżywa kłopoty związane z między innymi metodami jego zarządzania, przyłączenie do sieci, która nie jest w stanie zaoferować pełnej oferty standaryzacyjnej na tym bardzo wymagającym rynku, powoduje szereg kłopotów.

OPRACOWANIE:
Adam Wroczyński
Akademia Rozwoju Systemów Sieciowych

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (23 379) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH