Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Monety o nominałach 1 i 2 grosze zostają. Handel zadowolony

  • Autor: pr
  • Data: 14-03-2013, 16:08

"Z satysfakcją odnotowujemy medialną informację o odejściu przez NBP od planów ustawowego wycofania z obiegu monet o niskich nominałach (1 i 2 grosze), powołując się zarazem na argumenty Ministerstwa Finansów, wskazujące na jednostronne obciążenie kosztami tej operacji rynku detalicznego, czyli konsumentów i firm sektora handlu i usług - napisali w oświadczeniu przedstawiciele Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.

POHiD przypomina, że wielokrotnie - zarówno w mediach jak w korespondencji oficjalnej z NBP - podnosił szereg wątpliwości, które ostatecznie znalazły zrozumienie w obu wymienionych instytucjach publicznych.

Gwoli przypomnienia, POHiD przywołuje ponownie swoje racje. Wspomniane przenoszenie kosztów na rynek detaliczny zachodzi zarówno w przypadku uśredniania cen „w górę", jak i „w dół" - wedle dowolnego algorytmu. Przypominamy też, że sytuacji nie ratuje, choć zmniejsza poziom straty, zaokrąglanie ostatecznej sumy do zapłacenia za kilka produktów. Proponowane rozwiązania mogły naruszać ustawę o cenach i wymogi podatkowe, gdyż ten sam towar kupiony w „koszyku" wraz z innymi towarami i zapłacony sumarycznie, z zaokrągleniem dopiero finalnej łącznej ceny, może mieć inną cenę niż w sytuacji, gdy kupiony jest pojedynczo, jako jedyny zakup. Podobnie może zdarzyć się, gdy za ten sam towar zapłacimy gotówką cenę zaokrągloną, a płacąc kartą nie (płatność taka zaokrąglenia nie wymaga).

"W grę wchodziły też koszty techniczne, związane z przebudową lub przestrojeniem maszyn zliczających monety, dostosowaniem kas fiskalnych i systemów informatycznych, szkoleniem pracowników. Poza tym, proponowane zmiany mogły utrudnić promocje sprzedaży, poprzez rezygnację z niektórych narzędzi komunikacji marketingowej z konsumentem (np. technika określania ceny poprzez końcówkę "99 groszy"). Co więcej - opisane okoliczności mogły wywołać minimalny, ale realnie występujący, impuls inflacyjny, gdyż - chcący uniknąć tych zagrożeń - handel zaokrąglałby ceny do końcówki „5" lub „0" groszy" - pisze POHID.

Uważamy więc, że dobrze się stało, iż zostało zaniechane działanie legislacyjne, mogące być potraktowane jako pewien przejaw krypto-fiskalizmu.

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Bartek 14-03-2013, 21:06:
Mocno stronniczy tekst. Po pierwsze Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji to nie handel, tylko organizacja skupiająca markety. Tak więc zdanie tejże nie jest równoważne i równoznaczne ze zdaniem całego tzw. handlu. Po drugie algorytm zaokrąglania cen nie miał być dowolny, tylko z góry ustalony. Po trzecie populizm w najczystszej postaci: "koszty techniczne, związane z przebudową lub przestrojeniem maszyn zliczających monety, (...), szkoleniem pracowników." To ceny miały być zaokrąglone, monety miały pozostać te same. Więc po co przebudowywać maszyny? Poza tym do czego markety chcą przeszkolić pracowników? Do tego, żeby nauczyli się odczytywać z ekranu kasy jak suma na paragonie została zaokrąglona? Kolejna bzdurna teza: "(...) proponowane zmiany mogły utrudnić promocje sprzedaży, poprzez rezygnację z niektórych narzędzi komunikacji marketingowej z konsumentem (np. technika określania ceny poprzez końcówkę "99 groszy")." W jaki sposób? Dalej: "(...) opisane okoliczności mogły wywołać (...) impuls inflacyjny, gdyż - chcący uniknąć tych zagrożeń - handel zaokrąglałby ceny do końcówki „5" lub „0" groszy" A jaki to miałoby wpływ, gdyby końcówki zaokrąglane były zgodnie z prawidłami matematyki? Ogólnie wydaje mi się, że autorzy oświadczenia POHiD to wtórni analfabeci: czytają coś, ale ni w ząb nie rozumieją.

Zobacz wszystkie komentarze (1)

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 724) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH