Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Możliwości przed Makro: Reorganizacja albo sprzedaż biznesu

  • dlahandlu.pl
  • Autor: dlahandlu.pl
  • Data: 20-06-2016, 18:04
Możliwości przed Makro: Reorganizacja albo sprzedaż biznesu
Agnieszka Górnicka /fot. żelaznastudio

- Zamykanie kolejnych małych sklepów i hurtowni spożywczych to proces obserwowany do dawna, choć na pewno nie zakończony. Największe wzywanie stoi jednak przed firmą, która zapoczątkowała handel nowoczesny w Polsce, czyli Makro Cash & Carry. Firma postawiła także własną sieć franczyzową, jednak zdecydowała się na ten krok znacznie później niż Eurocash, a 2000 sklepów Odido nie daje dostatecznego potencjału rozwijania sprzedaży (dla porównania, w Eurocash sama sieć abc liczy blisko 8000 sklepów!). Nie pomogło również rozwijanie sprzedaży dla gastronomii - uważa Agnieszka Górnicka, prezes zarządu, Inquiry sp. z o.o.

W latach 90. ubiegłego wieku nagłe zapotrzebowanie rynku na wszelkie towary spowodowało powstanie tysięcy większych i mniejszych hurtowni w całej Polsce. To dzięki nim możliwe było zaopatrzenie sklepów zarówno w dużych miastach, jak i w odległych miejscowościach. Brak rozwiniętej infrastruktury spowodował, że sprzedaż hurtowa obejmowała nierzadko dwa etapy, poprzez hurt i podhurt. W szczytowym okresie liczba hurtowni spożywczych w Polsce przekraczała 10 000, jednak już w pod koniec tej dekady widoczne stały się dwie tendencje: po pierwsze, specjalizacja (np. hurtownie napojowe, tytoniowe, alkoholowe, nabiałowe…), po drugie wzrost jednych firm i zamykanie innych. To wtedy powstały przedsiębiorstwa takie jak Eldorado (dziś Emperia), Bać-Pol, Eurocash czy KDWT (ta ostatnia firma została przejęta przez Eurocash.

Ten okres to także początki nowoczesnego handlu w Polsce – powstanie pierwszej hali Makro Cash & Carry w Alejach Jerozolimskich w Warszawie (1994), poprzez wejście kolejnych sieci hipermarketów. Pod koniec dekady rozpoczął się też okres ekspansji sieci Biedronka po przejęciu je przez koncern Jeronimo Martins od Elektromisu w roku 1997. Rosnące znaczenie handlu nowoczesnego zapoczątkowało nowe procesy, które doprowadziły do znaczącej reorganizacji w dziedzinie dystrybucji produktów FMCG – szczególnie żywności. Po upływie dwóch dekad od pierwszej hali Auchan w Polsce mamy do czynienia z zupełnie innym rynkiem.

Po pierwsze, szybki rozwój handlu nowoczesnego – najpierw hiper-i supermarketów, a następnie sieci dyskontowych spowodował kurczenie się rynku tradycyjnego i zmniejszanie liczby sklepów spożywczych. Ten proces występował najsilniej pod koniec ubiegłej dekady i w roku 2010 liczba małych sklepów spożywczych (wg firmy Nielsen) spadła poniżej 90 tys., a udział w rynku do ok. 50 proc. Dziś udział ten wynosi zaledwie 37 proc. W ślad za zmniejszaniem się handlu tradycyjnego, liczba hurtowni spadła do ok. 3000.

Po drugie, presja cenowa wywierana na małe sklepy spowodowała dynamiczny rozwój sieci franczyzowych. Wejście do sieci dało wielu z nich rozpoznawalny szyld, dostęp do szkoleń i promocji, a także preferencyjnych warunków zaopatrzeniowych, zapewnianych przez franczyzodawcę. Niewątpliwie największym sukcesem tej strategii jest rozwój firmy Eurocash, konsekwentnie przejmującej zarówno przedsiębiorstwa dystrybucyjne, jak i firmy franczyzowe. Najbardziej spektakularną transakcją tego typu było przejęcie firmy Tradis od Emperii wraz z markami detalicznymi takimi jak Groszek czy Lewiatan (20013-2014 r.).

Więcej na dlahandlu.pl

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (23 691) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH