Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Handel

MPiT: W Polsce będzie coraz mniej małych, niezależnych sklepów

Wzrost liczby nowoczesnych sklepów spożywczych sprawia, że sytuacja małych, niezależnych placówek jest coraz trudniejsza - wynika z analizy resortu przedsiębiorczości i technologii. Dodano, że w ciągu kilku najbliższych lat będzie coraz mniej małych sklepów.

MPiT: W Polsce będzie coraz mniej małych, niezależnych sklepów
fot. PTWP

W opublikowanej w środę, opracowanej przez Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii (MPiT) analizie pt. "Ocena wpływu ograniczenia handlu w niedziele" czytamy, że w Polsce działa 106 tys. 377 placówek handlu detalicznego - 98 tys. 748 tzw. małoformatowych, 3281 supermarketów, 4004 dyskonty i 341 hipermarketów.

Dane te wskazują na spadek liczby podmiotów handlowych w 2018 r. o ponad 3 tys. Podkreślono jednak, że był to mniejszy spadek, niż w 2017 i 2016 roku.

Wskazano, że po raz pierwszy liczba hipermarketów zmniejszyła się - o pięć; podtrzymany został trend tworzenia nowych supermarketów i dyskontów, a liczba sklepów "małoformatowych" (o powierzchni do 300 m kw.) spadła do poniżej 100 tys.

W raporcie zwrócono uwagę, że w ostatnim czasie w naszym kraju rośnie liczba sklepów typu convenience, które "reprezentowane są głównie przez sieci Żabka i Carrefour". Na koniec 2018 r. działało w naszym kraju 13 tys. 800 takich placówek, podczas gdy w 2016 r. - niespełna 12 tys. 100. Żabka otworzyła w ubiegłym roku ok. 700 sklepów, a w tym roku planuje uruchomienie kolejnych 600. Z kolei sieć Carrefour chce otwierać ok. 100 placówek convenience i marketów rocznie.

Wzrost liczby nowoczesnych sklepów spożywczych sprawia, że pogarsza się sytuacja małych, niezależnych. "Na spadek ich liczby wpływa (...) demografia - depopulacja terenów wiejskich czy większa mobilność - dojazdy do pracy w większych miejscowościach. Wiąże się to z robieniem zakupów +po drodze+ w dyskoncie zamiast w małym sklepie" - podkreślono. Dodano, że spadek liczby takich placówek nadal będzie postępować, przynajmniej w ciągu kilku najbliższych lat.

Ministerstwo w swojej analizie przywołało też wyniki raportu Banku BGŻ "Skuteczne strategie w przemyśle spożywczym". Wskazano w nim, że firmy, które w ciągu ostatnich lat osiągnęły największy zysk, współpracowały z handlem nowoczesnym. Z kolei według danych Euromonitor International, krajowy tzw. rynek e-grocery rośnie już w tempie ok. 15-20 proc. rocznie, stanowiąc obecnie blisko 1 proc. wartości całej sprzedaży detalicznej.

Handel tradycyjny to nadal główny kanał dystrybucji dla małych przedsiębiorstw. Handel nowoczesny jest bardziej atrakcyjny zaś dla dużych firm, "gdzie niskie marże są rekompensowane przez duży wolumen zamówień".

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.91.121.255
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.