Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Muzyka nakręca sprzedaż, ale kosztuje

  • Autor: SalesNews.pl
  • Data: 06-07-2011, 13:09

W lokalach, w których gra dobra muzyka, klienci chętniej przebywają i więcej kupują. Przedsiębiorcy wiedzą, że muzyka podnosi im obroty, niechętnie jednak dzielą się zyskami z autorami granych utworów.

Już w latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku amerykański psycholog R.E. Millman przeprowadził cykl eksperymentów, które pokazały, że muzyka odtwarzana w lokalach handlowych oraz usługowych ma duży wpływ poziom sprzedaży w punktach handlowych. Włączając określony rodzaj muzyki, sprzedawca może zwiększyć lub zmniejszyć swoje obroty średnio nawet o 38%. Najbardziej muzyk oddziałuje na młodych konsumentów. Jak wynika z badań Milmana osoby poniżej 25 lat pod wpływem muzyki zwiększały sprzedaż aż o 51%. Mniejszy wpływ odnotowano w grupie wiekowej powyżej 50 lat (26%) oraz w grupie 26-50 lat (11%).

Pozytywny wpływ muzyki na zyski handlowców potwierdzają badania przeprowadzone przez TNS OBOP na zlecenie Związku Producentów Audio Video (ZPAV). Jak się okazuje, klienci chętniej wybierają i polecają innym lokale, w których odtwarzana jest dobra muzyka. Gotowi są też nabyć droższy produkt, jeśli sprzedaży towarzyszy chwytliwa melodia, lepiej też zapamiętują miejsce zakupu i chętniej do niego wracają.

Zdaniem osób biorących udział w badaniu muzyka w restauracji czy klubie to ważny element składowy atmosfery wnętrza. Aż siedmiu na dziesięciu bywalców lokali gastronomicznych twierdzi, że to właśnie ona często wpływa na ostateczny wybór placówki. Restauracja, która zrezygnowałaby z puszczania piosenek, straciłaby 37% klientów. Nic zatem dziwnego, że aż w 85% lokali gastronomicznych muzyka gra bez przerwy.

Właściciele sklepów i lokali gastronomicznych inwestują w sprzęt nagłaśniający i starannie dobierają rodzaj puszczanej u siebie muzyki, bo
wiedzą, że dzięki temu ich obroty będą wyższe. Jak pokazują dane ZPAV, przedsiębiorcy niechętnie dzielą się zyskami z twórcami muzyki - licencję na puszczanie muzyki wykupiło tylko 30-40% lokali handlowych i usługowych.

Organizacje zbiorowego zarządzania dbające o prawa autorskie branży rozrywkowej dopominają się o należne im, często niemałe, sumy za puszczanie muzyki. Według niezatwierdzonych jeszcze tabel hotel dobrej klasy za uprzyjemnianie klientom czasu muzyką będzie musiał płacić nawet kilka tysięcy złotych. W przypadku mniejszych podmiotów opłaty są niższe, ale mimo to budzą opór przedsiębiorców. Może się jednak okazać, że znacznie więcej niż licencja na puszczanie muzyki kosztuje odpływ klientów nieprzyzwyczajonych do ciszy.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 780) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH