Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Na rynku dyskontów tworzy się miejsce dla nowego gracza

  • Autor: portalspozywczy.pl, Paulina Bełżecka, Łukasz Stępniak
  • Data: 11-03-2014, 13:37
Na rynku dyskontów tworzy się miejsce dla nowego gracza
Piotr Grauer, dyrektor KPMG. Fot. PTWP

Jeśli wszystkie dotychczasowe sieci dyskontowe będą dalej zmierzać w kierunku konceptu supermarketowego, to na tym rynku może utworzyć się miejsce dla nowego gracza. Jednak każdy nowy gracz, który chciałby wejść na ten rynek, musiałby wydać ogromne środki na rozwój, by w krótkim czasie osiągnąć dużą skalę - ocenia Piotr Grauer, dyrektor w dziale Corporate Finance KPMG.

Zwraca on uwagę, że na tym rynku działa jedynie czterech graczy (Aldi, Netto, Lidl i Biedronka), więc o większą konsolidację będzie trudno. Ewentualne decyzje o wyjściu z polskiego rynku i sprzedaży aktywów zapadną w zagranicznych centralach firm. Takim decyzjom „nie sprzyja" także sytuacja rynkowa. Biedronka, Lidl, Netto działają na rynku, który szybko rośnie, nie ma więc uzasadnienia dla ewentualnej sprzedaży biznesu.

- Nie sądzę, aby między tymi podmiotami doszło w najbliższym czasie do konsolidacji. Co więcej, trzech dyskonterów zbudowało już sobie w Polsce dużą skalę - Biedronka ma ponad 2400 sklepów, Lidl ponad 500, a Netto ponad 300. Jedynie niemiecki Aldi rozwija się dość wolno i po kilku latach obecności w naszym kraju ma jedynie ok. 80 placówek - mówi ekspert.

Jego zdaniem, na rynku dyskontów nie ma raczej miejsca na nowego gracza. Przyczyną jest zbyt duża przepaść do pokonania w stosunku do sieci, które już działają na rynku - decyzja o wejściu na ten rynek oznaczałaby konieczność zainwestowania gigantycznych kwot, które pozwoliłby dogonić jednego z trzech liderów.

Z drugiej strony, im mocniej sklepy dyskontowe, takie jak Biedronka czy Lidl, przesuwają się w stronę konceptu supermarketowego, tym bardziej tworzy się potencjalna przestrzeń dla nowego, naprawdę taniego dyskontu na polskim rynku.

- Jest jednak jeden warunek - skala. Tu nie można wejść i rozpoczynać biznesu od zera. Warunkiem jest bardzo zasobny portfel inwestora, który pozwoli firmie wydać ogromne środki na rozwój. Taki projekt musi mieć skalę, aby był konkurencyjny. Podkreślę jeszcze raz - na rynku może otworzyć się okienko dla nowego gracza, jeśli wszystkie dotychczasowe sieci dyskontowe będą dalej zmierzać w kierunku konceptu supermarketowego - mówi Piotr Grauer.

Przeczytaj także:

Dyskont Czerwona Torebka chce otwierać 150 sklepów rocznie

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 820) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH