Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Na rynku galerii handlowych widać oznaki przesytu

  • Autor: wyborcza.biz
  • Data: 23-09-2014, 11:38

W 2013 roku w Polsce otworzono 15 nowych galerii handlowych. Jednak w niektórych miastach widać już oznaki przesytu, dlatego istniejące centra muszą się zmieniać, by sprostać rosnącej konkurencji.

W 2013 r. w Polsce otwarto największą od rekordowego 2009 r. liczbę nowoczesnej powierzchni handlowej - 650 tys. m kw., z czego większość stanowią galerie. Łączna nowoczesna powierzchnia handlowa w Polsce przekroczyła już 10 mln m kw. Jednak coraz częściej widać, że nie wszystkie inwestycje są sukcesem.

W Jeleniej Górze po raz pierwszy w Polsce upadło centrum handlowe - Galeria Górska, która - mimo zakończenia prac - nigdy nie została otwarta. Nowy właściciel postanowił przekształcić ją w hotel. W Poznaniu firma Echo Investment zmniejszyła o połowę powierzchnię nowej Galerii Metropolis, mniejsze ma być też centrum budowane przez Ghelamco na warszawskim Wilanowie.

Według analizy Cushman & Wakefield w 2014 r. na rynku pojawi się blisko 500 tys. m kw. powierzchni handlowej, czyli o 24 proc. mniej w niż roku ubiegłym.

Niektóre rynki są wyraźnie przesycone. We Wrocławiu na tysiąc osób przypadało w lutym aż 760 m kw. centrum handlowego. Oddana do użytku w zeszłym roku galeria w Sky Tower świeci pustkami. Również Poznań czy Opole uważane są za miasta ze zbyt wieloma inwestycjami handlowymi.

Marek Noetzel, dyrektor działu powierzchni handlowych w Cushman & Wakefield mówi, że właściciele muszą dostosować oczekiwania, dlatego będziemy mieli do czynienia ze zmniejszaniem cen najmu, szukaniem klientów, a może także z przekształcaniem części na inne funkcje. Galerie czują presję i decydują się na zmiany.

Inaczej jest w aglomeracji warszawskiej, gdzie nasycenie wynosi mniej niż w wielu ośrodkach, tj. ok. 570 m kw. na tysiąc osób. Według analizy wykonanej na zlecenie stołecznego ratusza jest tu miejsce na jeszcze aż 26 nowych obiektów wielkopowierzchniowych.

Marek Noetzel, dyrektor działu powierzchni handlowych w Cushman & Wakefield mówi, że stolica Polski pozostaje jednym z najmniej nasyconych ośrodków miejskich w kraju, jednak sytuacja ta może się zmienić, biorąc pod uwagę liczbę nowych dużych projektów na różnych etapach realizacji.

Urbanista i psycholog Michał Dębek z Politechniki Wrocławskiej, badający centra handlowe mówi, że ludzie z każdym rokiem nieco rzadziej odwiedzają galerie, a liczba tych obiektów przyrasta. Coraz większym wyzwaniem dla ich dotychczasowego funkcjonowania staje się też handel internetowy. Właściciele będą chcieli wykazać się zwłaszcza w dziedzinie wizerunku, by wyróżnić się od innych.

Inwestorzy z branży coraz częściej zwracają się ku małym miastom. Ponad 60 proc. z obecnie budowanej powierzchni handlowej w Polsce znajduje się w miejscowościach do 400 tys. mieszkańców, a wszystkie nowe projekty ukończone w drugim kwartale 2014 r. zostały oddane w miastach mniejszych niż stutysięczne. Popularny staje się też format parku handlowego - małej galerii o wielkości do 10-15 tys. m kw.

WIĘCEJ INFORMACJI

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (23 691) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH