Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Andrzej Kondys, Statoil Fuel & Retail Polska: Chcemy i musimy być zawsze przed konkurencją, bo to jedyny sposób, aby wygrać rywalizację

  • Autor: ŁS, PJ, portalspozywczy.pl
  • Data: 23-10-2014, 08:33
Na rynku stacji paliw wszyscy kopiują wszystkich. Sieci powinny znaleźć dla siebie niszę i swoich klientów
Andrzej Kondys, Senior Director Convenience & Marketing Statoil Fuel & Retail Polska (fot. Piotr Krol)

- Widać ostatnio spory transfer ludzi z branży handlowej do stacji paliwowych. To wskazuje, że koncerny paliwowe coraz bardziej skupiają się na rozwoju sprzedaży pozapaliwowej na stacjach - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Andrzej Kondys, Senior Director Convenience & Marketing Statoil Fuel & Retail Polska.

Gdy patrzy pan na rynki Europy Zachodniej, czy USA, to czy można powiedzieć, w jakim kierunku będą ewoluowały stacje w Polsce?

Myślę, że jeżeli ktoś znałby odpowiedź na pytanie, jak będzie wyglądał rynek za pięć lat, to zostanie milionerem. Prognozowanie w perspektywie 10 lat jest jeszcze trudniejsze. Mówi się, że w 2020 r. wydrukowana zostanie ostatnia gazeta na papierze, co oznacza, że cała prasa, wszystkie nośniki papierowe, do których się przyzwyczailiśmy trafią do muzeum. Analogiczna sytuacja może wydarzyć się w przypadku rynku paliwowego, ale nie musi. Historia zna wiele przykładów, kiedy wróżono schyłek produktu, czy usługi zdecydowanie za szybko - pamiętamy wizje likwidacji kin w czasach świetności VHS - nic takiego się nie stało. Na pewno można zakładać, że w ciągu najbliższych kilkunastu, kilkudziesięciu lat mocno rozwiną się alternatywne sposoby napędzania samochodów i podróżowania, a to zupełnie zmieni funkcję stacji paliw. Musimy być przygotowani w perspektywie kilkudziesięciu lat na to, że być może stacje paliw w obecnej formule zupełnie będą niepotrzebne, a ich miejsce zajmą inne koncepty handlowo-gastronomiczno-usługowe. Nie chcę jednak posuwać się zbyt daleko w moich wizjach przyszłości.

Co dzieje się obecnie?

To co obecnie jest charakterystyczne dla rynku paliwowego w Polsce - to to, że wszyscy kopiują wszystkich. Wszyscy obracają się w podobnym koncepcie. Widzimy to na naszym własnym przykładzie. Kiedy wprowadzamy jakieś nowe rozwiązanie, po kilku miesiącach kopiują je na swoich stacjach - mniej lub bardziej dosłownie - wszyscy istotni gracze. Chciałbym podkreślić, że zdecydowanie czujemy się nadal liderami zmian, przynajmniej dotyczących sklepów na stacjach. Wszystkie nasze działania skierowane są na to, żeby jeszcze bardziej się wyróżniać i jeszcze bardziej przybliżyć do oczekiwań naszego klienta. Chcemy i musimy być zawsze przed konkurencją, bo to jedyny sposób, aby wygrać rywalizację na naszym dynamicznym rynku. Myślę, że dla wszystkich byłoby lepiej, gdyby każdy znalazł dla siebie niszę na rynku, swoją specjalność i swoich klientów. Dziś, kiedy większość ma podobne rozwiązania, do tych, które mają inni, niezwykle trudno walczyć jest o utrzymanie lojalności klienta. Drogą donikąd jest także strategia oparta jedynie na niskiej cenie, która ma się stać jedynym wyróżnikiem danej marki, czy danego operatora. Wojna cenowa nikomu nie służy.

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • noname 23-10-2014, 11:09:
Kryterium jest dla większości klientów jest cena paliwa, programy lojalnościowe to raczej margines, pamiętać też trzeba o kartach flotowych, zakupy w nocy można zrobić na każdej większej stacji np. bp – carrefour. Kawa czy hot dogi są podobne i to nie jest jakiś duży wyróżnik. Jak ktoś jest w trasie to zatrzyma się i na stacji A ale i też na stacji B. Ale samo tankowanie to kwestia ceny paliwa i w danej chwili lokalizacja do najbliższej stacji. Widać że i tak jest już podzielony rynek paliwowy na klientów, a migracje są raczej mało możliwe i na nic jakieś wielkie pomysły statoila, bo nie ma raczej niższy rynkowej w tym kanale handlu - stacji benzynowej. W miastach stacje powinny mieć sklepy 24/24h. Ale tankowanie zwykłego kowalskiego jest na najtańszej stacji lub najbliżej jego domu czy pracy. Niektórzy jedynie muszą tankować Shella VP aby poczuć że dbają o silnik, ale większość nie stać na takie przyjemności. Sieci które kiedyś zrobiły jakość to Shell i Statoil, ale teraz już nie mają przewagi, jedynie bp traci swój blask a ogromny postęp europejski w PL zrobił Orlen po marce CPN. Niektóre projekty np. Nestle w PL szybko zostały wojną cenową wysłane na manowce poprzez np. Auchana i Carrefoura.

Zobacz wszystkie komentarze (1)

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (26 019) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH