Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Na warszawskim rynku jest miejsce na kolejne centra handlowe

  • Autor: www.portalspozywczy.pl
  • Data: 13-02-2012, 17:07
Na warszawskim rynku jest miejsce na kolejne centra handlowe
Na zdj. dom handlowy Wolf Bracka

Popyt na powierzchnie handlowe w Warszawie nadal jest większy niż podaż. Obecna liczba centrów handlowych wciąż jest niewystarczająca dla potrzeb mieszkańców stolicy - wynika z raportu „Warszawski rynek powierzchni handlowych" przygotowanego przez firmę CBRE.

Raport (Warsaw Retail Market View 4Q2011) opisuje szczegółowo popyt, podaż, czynsze, stopy zwrotu z inwestycji oraz trendy panujące na rynku powierzchni handlowych w Warszawie.

- Warszawski rynek powierzchni handlowych ewoluuje i zmienia się, zarówno pod względem geograficznym, jak i pod względem oferty i typów formatów centrów handlowych. Nadal popyt na powierzchnię handlową jest większy od podaży, a ilość powierzchni handlowej, która ma być oddana do użytku w latach 2012 - 2013 niezwykle ograniczona - czytamy w raporcie.

Ograniczona ilość powierzchni handlowych w szybko rozwijających się dzielnicach na obrzeżach miasta, jak również wzrost siły nabywczej, wpływają stymulująco na deweloperów. Rośnie też apetyt mieszkańców Warszawy na dobra luksusowe, co z kolei przyciąga do stolicy ekskluzywne światowe marki.

- Warszawa nadal stanowi największy rynek powierzchni handlowych w Polsce. I chociaż obecnie jest tu ponad 1,36 miliona metrów kwadratowych nowoczesnych powierzchni handlowych, nadal liczba centrów handlowych jest niewystarczająca dla potrzeb mieszkańców stolicy - oceniają autorzy raportu.

W roku 2011 nie otwarto żadnego centrum handlowego (według klasyfikacji ICSC - Międzynarodowej Rady Centrów Handlowych). Otwarto dom towarowy VitkAc (poprzednio Wolf Bracka), a powierzchnia w Tivoli Park w Białołęce była sprzedawana z podziałem na osobne lokale. - Dom towarowy VitkAc jest jedynym tego rodzaju projektem w Warszawie - jego najemcy to najbardziej luksusowe sieci handlowe, takie jak Lanvin, Giorgio Armani, Yves Saint-Lauren, Gucci, Bottega Veneta i Diesel - przypomina raport.

CBRE przewiduje, że w latach 2012 i 2013 nadal ograniczona będzie podaż nowoczesnej powierzchni handlowej, a jej wzrost jest przewidywany na poziomie 5 proc. w ciągu najbliższych 24 miesięcy. W roku 2012 zostanie otwarte tylko jedno centrum handlowe - centrum outletowe Factory Annopol, którego deweloperem jest firma Neinver.

Biorąc pod uwagę dobrą kondycję warszawskiego rynku powierzchni handlowych, stopy kapitalizacji uległy dalszej kompresji do poziomu 6 proc. Polska nadal pozostaje najbardziej atrakcyjnym rynkiem w regionie Europy Środkowo-Wschodniej pod względem wartości zainwestowanego kapitału - tylko w 2011 roku zainwestowano u nas ponad 3,1 mld euro, z czego 54 proc. (1,7 mld euro) zainwestowano w powierzchnie handlowe.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (25 770) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH