Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Nadchodzi ożywienie w handlu detalicznym, ale nie tak duże jak w hurtowym

  • Autor: Barbara Woźniak, portalspozywczy.pl
  • Data: 22-05-2014, 14:47
Nadchodzi ożywienie w handlu detalicznym, ale nie tak duże jak w hurtowym
fot. Fotolia

W handlu detalicznym w 2014 i 2015 roku powinno nastąpić ożywienie oparte na wzroście dochodów ludności, ale nie będzie ono tak silne jak ożywienie w handlu hurtowym, na które będzie wpływał rosnący eksport - oceniają przedstawiciele DnB Bank Polska i Deloitte.

Wciąż słaba dynamika inwestycji w Polsce nie będzie wystarczającym sygnałem trwałej poprawy koniunktury w handlu detalicznym, dlatego raczej mało prawdopodobny jest powrót wysokiej dynamiki sprzedaży detalicznej z lat wcześniejszych.

Inna będzie zaś sytuacja handlu hurtowego, bo silnie rosnący eksport od 2014 r. będzie czynnikiem nakręcającym dynamikę sprzedaży na rynkach zewnętrznych, co razem z poprawiającą się sytuacją na rynku wewnętrznym może powodować silne odbicie wzrostu sprzedaży hurtowej.

- Handel detaliczny w Polsce zależy od dochodów ludności i inwestycji firm, natomiast handel hurtowy zależy od detalicznego i eksportu - mówi Rafał Antczak, członek zarządu Deloitte.

- W handlu detalicznym ożywienie w 2015 roku nie będzie silne, bo dochody gospodarstw domowych nie będą silnie rosły w 2015 roku, ale ożywienie na rynkach zagranicznych może spowodować silny rozwój handlu hurtowego - dodaje.

Podkreśla, że sukces w handlu opiera się też w głównej mierze o niezawodny łańcuch logistyczno-dystrybucyjny.

Handel detaliczny może rozwijać się w 2015 roku w tempie 6,5 proc. wobec 6,3 proc. w 2014 roku, a handel hurtowy w tempie 12,3 proc. wobec 4,9 proc. w tym roku.

- O ile w handlu detalicznym przewidywane są dwa dość przyzwoite lata ze wzrostem na poziomie ponad 6,0 proc. o tyle handel hurtowy ze względu na dość przyzwoity eksport ma szanse rozwijać się w tempie ponad 10 proc. rocznie - uzupełnia Artur Tomaszewski, prezes banku DnB Bank Polska.

Dodaje, że jeśli chodzi o przyszłe trendu w handlu, to konieczne będą ogromne nakłady inwestycyjne w nowe technologie, a przede wszystkim w zarządzanie komunikacją z klientem oraz w logistykę, dzięki czemu m.in. dynamicznie będzie rozwijał się e-handel, który od kilku lat rośnie o ok. 20 proc. rocznie i ma na razie jedynie około 3 proc. udziału w handlu ogółem. W krajach rozwiniętych ten udział e-handlu jest 2-3 krotnie wyższy.

Mówi również, że obecnie handel w Polsce jest nie tylko konkurencyjny, ale też i nasycony dlatego jedynymi możliwościami rozwoju dla tego sektora będzie silny trend konsolidacyjny i przejęcia, a także wyjście polskich firm za granicę.

- W ciągu ostatnich 10 lat o ok. 20 proc. spadła liczba sklepów, ale dynamicznie rósł udział sklepów wielkopowierzchniowych. Dalszy rozwój organiczny będzie więc niezwykle trudny, ale jest sporo miejsca na rozwój poprzez przejęcia i konsolidację - mówi Tomaszewski.

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • by żyło się lepiej - komu ? 22-05-2014, 16:42:
Będzie ożywienie gospodarce jak obciążenia z niewolników polaków zmniejszą się...Reszta to artykuły na zamówienie PO...przedwyborcze ble, ble,ble...

Zobacz wszystkie komentarze (1)

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (11 538) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.