Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Nadchodzi potężna fala modernizacji obiektów handlowych w Polsce

  • Autor: JLL/portalspozywczy.pl
  • Data: 06-09-2012, 13:04
Nadchodzi potężna fala modernizacji obiektów handlowych w Polsce
Należąca do Grupy Auchan Polska spółka Immochan ujawniła nową strategię firmy dla centrów handlowych. Firma chce m.in. zmodernizować i rozbudować stare obiekty w swoim portfolio. Ewolucja dotychczasowego modelu galerii handlowych Auchan polegająca na rozbudowie istniejących oraz inwestycjach w centra handlowe trzeciej generacji - to filary nowej strategii firmy Immochan należącej do Grupy Auchan Polska. Immochan odświeża markę i wprowadza oryginalną identyfikację wizualną. To zapowiedź wejścia w kolejny etap rozwoju firmy Immochan zarządza obecnie 20 centrami handlowymi w całej Polsce. Większość z nich to obiekty pierwszej i drugiej generacji. Najnowsza strategia firmy zakłada ich modernizację do obiektów trzeciej generacji z rozbudowaną ofertą sklepów, punktów usługowych, restauracji i rozrywką. Immochan ma położyć duży nacisk na aranżację strefy rozrywki dla klientów. W nowych galeriach pojawią się dodatkowe atrakcje, tj. kina, kręgielnie, place zabaw dla dzieci, kluby fitness oraz poszerzone strefy z restauracjami i kawiarniami. Liczba najemców w galerii wzrośnie do 150, a nawet do 200. Wśród nich pojawią się nowe marki krajowe i międzynarodowe. Ostatnie inwestycje Immochana spełniają wprowadzaną strategię. W Galerii Bronowice w Krakowie będzie 160 butików na powierzchni najmu ok. 60 tys. mkw., a CH Auchan w Łomiankach - 100 butików na powierzchni najmu ok. 34 tys. mkw. Do nowych projektów Immochan zalicza się: rozbudowa galerii w Piasecznie (200 butików, o powierzchni GLA ok. 83 tys. mkw.), w Szczecinie (150 butików, 4 megastory, o powierzchni GLA ok. 100 tys. mkw.) oraz w Parku Handlowym w Góraszce (200 butików, 30 średnich powierzchni, 4 megastory, o powierzchni GLA ok. 100 tys. mkw.). foto. skyscrapercity.com

1/3 działających centrów handlowych przeszła różnego rodzaju modernizację, a trend ten nasili się w przyszłości w związku ze starzeniem się nieruchomości i zmianami w ich otoczeniu. Około 100 obiektów handlowych będzie zmodernizowanych do końca 2014 r. - wynika z raportu pt. "Odnowa, przebudowa, rozbudowa. Kierunki rozwoju polskich centrów handlowych" opublikowanego przez firmę Jones Lang LaSalle.

- Spośród istniejących na terenie kraju nieruchomości handlowych, aż 50 proc. powstało przed rokiem 2002, a więc ma dzisiaj ponad 10 lat. Blisko połowa z tych obiektów przeszła już różnego rodzaju modernizację, w tym rozbudowę, mającą na celu dostosowanie obiektu do zmian w jego otoczeniu oraz w samym centrum handlowym. Zmianami tymi są na przykład: wzrost konkurencji rynkowej, popyt na jedynie wysokiej jakości powierzchnię ze strony wchodzących do Polski sieci handlowych czy inne zwyczaje zakupowe klientów, w tym rosnąca rola e-commerce jako kanału sprzedaży - podsumowuje wyniki raportu - Edyta Potera, dyrektor w Dziale Najmu Nieruchomości Handlowych, Jones Lang LaSalle

Zmienia się również funkcja centrów handlowych: ich atrakcyjność związana jest przede wszystkich z szeroką ofertą galerii handlowej, a nie sklepu spożywczego - jeszcze w 2000 r. udział obiektów, w których głównym magnesem była galeria handlowa, wynosił 50 proc., dziś jest to już 74 proc., a w 2014 r. wzrośnie do 78 proc.

Według szacunków Jones Lang LaSalle, jedna trzecia centrów handlowych istniejących na polskim rynku poddana została procesowi modernizacji, a kolejne obiekty czekają na przebudowę czy rozbudowę; do końca 2014 r. zmodernizowanych będzie około 100 nieruchomości handlowych.

- Trend ten jest szczególnie widoczny biorąc pod uwagę ostatnio obserwowany wzrost liczby inwestorów starających się kupić centra handlowe okazyjnie lub z pomysłem na powiększenie ich wartości poprzez stworzenie nowych źródeł dochodu. Ponadto, wielu inwestorów zainteresowanych do tej pory wyłącznie najlepiej prosperującymi obiektami, zmienia strategię wyboru produktów inwestycyjnych na korzyść nieruchomości oferujących potencjał do kreacji dodatkowego dochodu - mówi Agata Sekuła, dyrektor Działu Rynków Kapitałowych Nieruchomości Handlowych w Europie Środkowo-Wschodniej, Jones Lang LaSalle.

I dodaje: - Obecnie, w odniesieniu do wielu projektów handlowych, zyski generowane są przede wszystkim właśnie poprzez kreację dodatkowego dochodu z nieruchomości dzięki strategicznemu zarządzaniu obiektem, a w dalszej kolejności dzięki kompresji stóp kapitalizacji. Z drugiej strony, niektóre nieruchomości handlowe mogą wymagać zbyt wielu nakładów związanych z ich strategicznym zarządzaniem jedynie w celu podtrzymania status quo, nie wspominając o zwiększaniu wartości. Dlatego kluczem do sukcesu jest nabycie centrum handlowego we właściwym punkcie cyklu jego życia, czyli w takim, w którym oferuje ono wiele możliwości podniesienia wartości obiektu, a co istotne, zakup powinien opierać się na szczegółowym biznes planie, który zostanie wdrożony po przejęciu danego projektu.

WIĘCEJ INFORMACJI

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (20 381) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH